Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 54
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: ajťák
Bydliště: Běchovice
Dal poděkování: 28 poděkování
Dostal poděkování: 39 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Kubik » 09 lis 2018, 15:35

ondrej.kalis píše:
09 lis 2018, 15:07
Otázka zní, jestli je opravdu v pořádku stavět nekvalitní cyklostezky proto, abychom na ně vymístili cyklisty a v důsledku tím snížili atraktivitu cyklistiky jako způsobu dopravy např. do práce, nebo zda by bylo vhodnější naopak řidiče IAD maximálně omezit, aby byli cestující motivováni využít například to kolo, nebo veřejnou dopravu, protože to bude výhodnější. Zkrátka, jedu-li autem, využívám výrazně nejméně šetrný způsob dopravy a musím akceptovat, že budu těmi šetrnějšími, jako jsou cyklisté, cestující MHD atd. někdy i výrazně omezován.

Mimochodem, pokud se někdo chová v provozu bezohledně, je to v drtivé většině případů řidič motorového vozidla.
Prioritizace typů dopravy, dopady... To jsou přesně jedny z aspektů, které by se měly probírat. Děkuji.

Vlákno je o zefektivnění cyklistické dopravy a ne o úklidu cyklistů do škarpy a ještě dál.
Jan.Prokop píše:
09 lis 2018, 15:14
Prostě pokud máš na cyklostezce narváno, musíš jet pomalu, co není jasný?
No, a to není zrovna efektivní způsob dopravy z bodu A do bodu B. O tom se tady diskutuje už od začátku vlákna.

Stavět kvalitní cyklostezky je řešení (ideálně jen pro kola vs. smíšený provoz s chodci). Dokud toto nebude pravidlem, nevynucovat legislativně použití.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
Marek.Lahoda
"Most people would rather die than think; many do."
"Democracy is the process by which people choose the man who'll get the blame."
Bertrand Russell

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 587
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 3600 poděkování
Dostal poděkování: 980 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Vit.Jurasek » 09 lis 2018, 16:16

Petr.Kubik píše:
09 lis 2018, 12:53
Žádné krásné cyklostezky například v Praze a okolí neznám. Buď jsou obsazeny bruslaři, chodci a psy, nebo vedou nepoužitelným způsobem a nebo jejich stav neumožňuje bezpečný provoz, případně je to kombinace všeho uvedeného.
S cyklisty na běžných cestách je to úplně stejné - nutí to řidiče kličkovat, neustále zpomalovat a zrychlovat a vůbec to neumožňuje bezpečný provoz na silnici. Vynucování použití cyklostezky je imho zcela na místě.

To v jakém stavu je povrch té stezky je věc druhá a to je i místo, na které by se mělo tlačit - třeba aby ta povinnost použití cyklostezky byla aplikovatelná jen v případě nějaké kvality povrchu té stezky.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvek:
Karel666

ondrej.kalis
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 178
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 141 poděkování
Dostal poděkování: 90 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od ondrej.kalis » 09 lis 2018, 16:38

Jan.Prokop píše:
09 lis 2018, 15:19
Vidíš to strašně černobíle, nebylo by lepší stavět kvalitní cyklostezky?
Tak to jednoznačně, ale bavíme se o stávajícím pravidle nařizujícím využít cyklostezku, ať vypadá jakkoliv. Pokud budou cyklostezky kvalitní, nevidím důvod, proč by cyklisté jezdili po souběžné silnici. Ale i tak pomíjíme skutečnost, že cyklista jedoucí přibližně rychlostí aut těm autům z principu nepřekáží.

Mně zní trochu absurdně tvrzení uživatelů IAD, že je cyklisté omezují. Rozhodně automobilista omezuje mnohem více lidí než takový cyklista. Jasně, že ne sám jeden člověk v autě, jenže pokud jich jsou stovky nebo tisíce... Vytvářejí zácpy, zvyšují znečištění, hlučnost, zabírají místo parkováním. Toto omezení všech lidí v okolí je nesrovnatelně vyšší oproti cyklistům.

Jiri.Janecka
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 1593
Registrován: 13 dub 2012, 21:57
Profese: právník
Bydliště: Za Parkem 866, 252 29 Dobřichovice
Dal poděkování: 397 poděkování
Dostal poděkování: 2159 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Jiri.Janecka » 10 lis 2018, 12:41

Úplně nejúžasnější jsou "cyklostezky", které nahrazují chodníky. Vedou 20 m, pak je značka konec cyklostezky a cyklisto sesedni, následuje přechod příčné ulice a značky cyklostezka a 20 m jízdy. V delší vesnici třeba 20x za sebou.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Janecka za příspěvky (celkem 2):
Vit.Jurasek, Karel666

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 289
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 492 poděkování
Dostal poděkování: 373 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 11 lis 2018, 21:04

Vit.Jurasek píše:
09 lis 2018, 16:16
S cyklisty na běžných cestách je to úplně stejné - nutí to řidiče kličkovat, neustále zpomalovat a zrychlovat a vůbec to neumožňuje bezpečný provoz na silnici. Vynucování použití cyklostezky je imho zcela na místě.
Není to tak jednoduché. Pokud cyklisté a motoristé sdílí silnici, lépe si jedni na druhé zvyknou a snižuje se nehodovost. Pokud se cyklisté pohybují jenom po cyklostezkách a na silnici vyjednou jen když ji přejíždějí, zvyšuje to pravděpodobnost nehody, protože cyklista se neumí chovat na silnici a řidič neví, co od cyklisty očekávat.

Navíc - čím víc jezdí cyklistů, tím nižší je nehodovost (pro každého z nich - celkově samozřejmě stoupne, ale pravděpodobnost pro každého cyklistu, že bude mít nehodu se snižuje - safety in numbers).

Žádoucí z hlediska bezpečnosti je, aby jezdilo hodně cyklistů, aby jezdili často (protože bezpečnost hodně závisí na frekvenci jízdy - sváteční cyklisti jsou jako sváteční řidiči) a aby sdíleli silnice s auty (třeba pomocí cyklopruhů namísto cyklostezek).

Mimo to vybudování cyklopruhu je mnohem levnější než vybudování cyklostezky-
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 3):
Marek.Lahoda, Petr.Kubik, ondrej.kalis

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 289
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 492 poděkování
Dostal poděkování: 373 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 11 lis 2018, 21:07

Jiri.Janecka píše:
10 lis 2018, 12:41
Úplně nejúžasnější jsou "cyklostezky", které nahrazují chodníky. Vedou 20 m, pak je značka konec cyklostezky a cyklisto sesedni, následuje přechod příčné ulice a značky cyklostezka a 20 m jízdy. V delší vesnici třeba 20x za sebou.
To je kvůli legislativě - auta nemůžou jezdit po cyklostezce - proto když je sjezd/boční ulice, musí se cyklostezka ukončit a pak po 5 metrech znovu začít :roll:

Teď si vem, že jedna značka (bez sloupku) stojí 1100 Kč...

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 19
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 86 poděkování
Dostal poděkování: 32 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Marek.Lahoda » 11 lis 2018, 22:51

Zbynek.Janoska píše:
11 lis 2018, 21:07
Jiri.Janecka píše:
10 lis 2018, 12:41
Úplně nejúžasnější jsou "cyklostezky", které nahrazují chodníky. Vedou 20 m, pak je značka konec cyklostezky a cyklisto sesedni, následuje přechod příčné ulice a značky cyklostezka a 20 m jízdy. V delší vesnici třeba 20x za sebou.
... proto když je sjezd/boční ulice, musí se cyklostezka ukončit a pak po 5 metrech znovu začít :roll:

Dřív to tak bylo, teď už stačí udělat cyklo-přejezd a osadit jen značku začátku cyklostezky: https://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/ ... df#page=70 :-)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Lahoda za příspěvek:
Zbynek.Janoska

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3203
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 1997 poděkování
Dostal poděkování: 5017 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 11 lis 2018, 23:36

Jsem rád, že toto téma konečně někdo otevřel. Povinné užití cyklostezek, rovnající se "zákazu vjezdu cyklistů", je určitě problém, stejně jako povinné "sesedání z kola" všude možně.

Příklad, kdy cyklostezka není vhodná, je například když je pouze dlážděná, místo asfaltovaná, úzká, ve špatném stavu, nebo obsahuje tolik zatáček, že na ní v podstatě je nutné jet krokem. Silnice, kam nesmí kola, je pro mě jen silnice označená jako "silnice pro motorová vozidla", nemůžu si pomoct (diskutabilně si dovedu představit např. u silnic I. třídy značku "zákaz vjezdu cyklistů", pokud tam opravdu cyklostezka je - pak ale musí splňovat určité parametry, protože být vykázán na příměstskou rekreační stezku plnou kolečkových bruslařů může být např. v případě silničního cyklisty nebezpečné pro něj i pro ostatní provoz na té stezce...). V podstatě bych zákaz vjezdu cyklistů jednak vyžadoval explicitní a jednak by souběžná komunikace na úrovni průjezdnosti aspoň jako "Mofuss frei" silničky v Bavorsku

Speciálním případem jsou taky rychlá elektrokola - jestli pro ně platí značky jako pro mopedy nebo jako pro kola, je značně nejasné... pravděpodobně asi v závislosti na tom, zda si pro ně někdo vyjedná registrační značku, ale stanovit podmínky jejich vjezdu na klasickou cyklosezky by to taky chtělo... (a to zvlášť v případech, kdy je to teoreticky pro kola povinné.. protože co třeba takové elekotrolo s vybitou baterkou? nebo bych musel kritické úseky jezdit bez motoru?)

Osobně bych uvítal, kdyby např. jízda na chodníku byla tolerována rychlostí chůze - jsou místa, kde se prostě člověk s kolem jinak nepromotá. Ale uznávám, že je to kontroverzní. (V neposlední řadě - protože součástí povinné výbavy kola není tachometr, tak nejde nijak závazně omezit rychlost cyklistů...)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvky (celkem 6):
Petr.Kubik, Ivor.Kollar, Marek.Lahoda, ondrej.kalis, Zbynek.Janoska, Vit.Jurasek
604 282398 | Jabber: [email protected] | https://twitter.com/MxChaosP | https://www.pirati.cz/lide/michael_polak | https://twitter.com/PiratiBrevnov | @[email protected]
člen MS Praha 6 | BTC https://blockchain.info/address/19rriLx ... CYNYwjLvxq | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Uživatelský avatar
Honza.Hora
Místní předsednictvo
Příspěvky: 618
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 856 poděkování
Dostal poděkování: 1132 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Honza.Hora » 12 lis 2018, 13:36

Další level toho tématu jsou koloběžky a elektrokoloběžky. Formálně vzato mají stejná pravidla jako kola, přitom mají svá specifika jak v dobrém smyslu (je snazší zastavit nebo se vyhnout, když mi někdo skočí/vjede do cesty, ale taky je riskantnější jezdit po silnici a je snazší jezdit "jako prase" po chodníku a ohrožovat chodce, protože je to obratnější stroj než kolo).

Asi bych byl u obou pro pravidlo "můžeš jet po chodníku, ale když někoho ohrozíš či dokonce zraníš, jde to za tebou". Průměrný cyklista/koloběžkář se nemá čeho bát, ale prasata dostanou za uši.

Otázkou je, kdo to bude hlídat, když už teď policie má podstav a nestíhá.
PMS Praha 4
[email protected]
Keep calm and practise Iaido

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 289
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 492 poděkování
Dostal poděkování: 373 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 12 lis 2018, 13:53

Pokud to chcete řešit do hloubky, dejte si schůzku s národním cyklokoordinátorem - ten bude nejlíp vědět, jaký je stav legislativy u nás, v zahraniční, co je v plánu a co je průchodné na MD:
Ing. Jaroslav Martinek
koordinátor rozvoje cyklistické dopravy ČR
jednatel Asociace měst pro cyklisty

mobil: 00420 602 503 617
e-mail: [email protected]
skype: panathi1


weby: www.cyklostrategie.cz, www.cyklodoprava.cz,
www.cyklokonference.cz, www.cyklomesta.cz,
www.ceskojede.cz
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 2):
Ivor.Kollar, Honza.Hora

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host