Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 55
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: ajťák
Bydliště: Běchovice
Dal poděkování: 28 poděkování
Dostal poděkování: 46 poděkování

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od Petr.Kubik » 18 říj 2018, 13:48

Z této nehody je patrné, že nemožnost opustit přejezd po spadnutí závor je prostě problém. Závora na jedné straně + sklopné bariéry by to řešily. Samozřejmě to řeší investice 700 milionů za podjezd... Ale kolik přejezdů by se dalo zabezpečit alespoň světly za tuto částku? Cena je kolem 10 milionů. Nebo doplnění přejezdu se světly o závory, jednotky milionů. (zdroj: https://zdopravy.cz/szdc-da-stovky-mili ... tuji-7617/)
"Most people would rather die than think; many do."
"Democracy is the process by which people choose the man who'll get the blame."
Bertrand Russell

ondrej.kalis
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 178
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 142 poděkování
Dostal poděkování: 90 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od ondrej.kalis » 18 říj 2018, 14:11

Na druhou stranu závory jsou pouze psychologická bariéra. Pokud si řidič kamionu neuvědomuje, že může závorou projet, je to samo o sobě na odebrání ŘO.

Těch přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem, příp. značkou STOP je na silnicích poměrně málo a převážně se jedná o velice málo vytížené tratě. Sice neznám přesnou statistiku, takže mě kdyžtak opravte, ale mám pocit, že nejvíce vážných nehod se stává na přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 2859
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 457 poděkování
Dostal poděkování: 2552 poděkování

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od Ondra.kl » 18 říj 2018, 14:44

Petr.Kubik píše:
18 říj 2018, 13:48
Z této nehody je patrné, že nemožnost opustit přejezd po spadnutí závor je prostě problém. Závora na jedné straně + sklopné bariéry by to řešily.
Myslíš že by tento řidič dokázal projet sklopné bariéry, když nebyl schopný projet sklopné závory?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvek:
ondrej.kalis

Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 55
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: ajťák
Bydliště: Běchovice
Dal poděkování: 28 poděkování
Dostal poděkování: 46 poděkování

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od Petr.Kubik » 18 říj 2018, 15:09

Ondra.kl píše:
18 říj 2018, 14:44
Petr.Kubik píše:
18 říj 2018, 13:48
Z této nehody je patrné, že nemožnost opustit přejezd po spadnutí závor je prostě problém. Závora na jedné straně + sklopné bariéry by to řešily.
Myslíš že by tento řidič dokázal projet sklopné bariéry, když nebyl schopný projet sklopné závory?
Psychologický problém se závorou je ten, že náraz do jakékoli překážky je spojen s poškozením vozidla. Že jsou to "jenom" škrábance vs. rozdrcení vlakem je v tu chvíli irelevantní (to si účastník situace pravděpodobně neuvědomuje). Navíc závora je u osobních aut výškově před tělem řidiče, to může způsobit další pomyslný blok.

Sklopná bariéra je ze strany přejezdu vidět jako zdvihnutá deska na vozovce (přeženu-li, tak jakýsi větší retardér). Nic se neláme, neškrábe, pouze váhou vozidla stlačuje do otevřené pozice a auto odjíždí. Směrem na přejezd je ale vytvořena téměř nepřekonatelná hrana.

Jenom bych rád dodal, že statistiky nezpochybňuji. Pouze se snažím navrhnout jak dozabezpečit nejnebezpečnější přejezdy (viz. Studénka), aby se hned nemusel stavět nákladný podjezd a ušetřené prostředky mohly být použity k zabezpečení dalších problematických přejezdů, kde nejsou ani závory a nebo ani světla.

Reportáž ČT:
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
Marek.Lahoda
"Most people would rather die than think; many do."
"Democracy is the process by which people choose the man who'll get the blame."
Bertrand Russell

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 2859
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 457 poděkování
Dostal poděkování: 2552 poděkování

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od Ondra.kl » 18 říj 2018, 19:31

Petr.Kubik píše:
18 říj 2018, 15:09
Psychologický problém se závorou je ten, že náraz do jakékoli překážky je spojen s poškozením vozidla.
jistě ... ovšem pouze pro ty, pro které zvukouvá+světelná signalizace + klesající závora neznamená smrtelné nebezpečí ze strany přijíždějícího vlaku.

... ve Studénce (ale i jinde) je však primární problém v tom že závory jsou dole moc dlouho (5-20 minut) přičemž někdy se čeká na vlak, který stojí o 20 metrů dál ve stanici a zvesela do něj nastupují lidé.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvky (celkem 2):
Vit.Jurasek, ondrej.kalis

Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 55
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: ajťák
Bydliště: Běchovice
Dal poděkování: 28 poděkování
Dostal poděkování: 46 poděkování

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od Petr.Kubik » 18 říj 2018, 20:50

Ondra.kl píše:
18 říj 2018, 19:31
Petr.Kubik píše:
18 říj 2018, 15:09
Psychologický problém se závorou je ten, že náraz do jakékoli překážky je spojen s poškozením vozidla.
jistě ... ovšem pouze pro ty, pro které zvukouvá+světelná signalizace + klesající závora neznamená smrtelné nebezpečí ze strany přijíždějícího vlaku.
Bohužel to dělají. OFFTOPIC"Most people would rather die than think; many do."
Ondra.kl píše:
18 říj 2018, 19:31
... ve Studénce (ale i jinde) je však primární problém v tom že závory jsou dole moc dlouho (5-20 minut) přičemž někdy se čeká na vlak, který stojí o 20 metrů dál ve stanici a zvesela do něj nastupují lidé.
Obávám se, že tento bug je vlastnost. Zabezpečovací systém pozná obsazenost oddílu, ale už nerozliší stojící od jedoucího, případně jakou rychlostí. Vysvětleno zde: https://www.machinegun.cz/o-zeleznicnich-prejezdech/
"Most people would rather die than think; many do."
"Democracy is the process by which people choose the man who'll get the blame."
Bertrand Russell

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Místní předsednictvo
Příspěvky: 26112
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 20755 poděkování
Dostal poděkování: 18201 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od Petr.Vileta » 18 říj 2018, 22:44

Problém je opravdu v tom, že dokud řidič sedí bezpečně v pohodlí kabiny, ve zlomcích sekund dává přednost variantě "nepoškodit si auto". Dokonce i havárie v zatáčkách (vylétnutí ze silnice) pozdějí řidiči komentují "já myslel, že to nějak srovnám". Když jim někdo tvrdí, že je lepší záměrně přeskočit pangejt, než zkoušet, jestli já i protijedoucí stačíme dobrzdit bez čelní srážky, nikdo na to nechce přistoupit.

Já kdysi, jako začínající řidič, dostal jednu velice důležitou a dobrou radu, kupodivu od podnikové šoférky, která jezdila hodně rychle, ale nikdy nebourala. Ta mi řekla: "V každé chvíli jízdy měl vyhlédnuté místo kam strhneš řízení, když se na tebe v protisměru vyřítí stovkou nákladní Tatra. Je lepší raději zničit vlastní auto a přežít, než doufat v zázrak a zemřít."
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvek:
ondrej.kalis
Poslední místopředseda místního sdružení Plzeň
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 293
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 498 poděkování
Dostal poděkování: 380 poděkování

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 19 říj 2018, 10:26

Abychom se neztratili v hospodské debatě o tom, jak řídit ( :) ) navrhoval bych nějak toto vlákno posunout:

Podle NKÚ se ty investice do úpravy železničních přejezdů prohýřily (= sice se investovalo, ale bezpečnost to nezlepšilo).

Zároveň, jak psal iRozhlas, MD mělo už 2008 předložit seznam vytipovaných přejezdů, které by se měly primárně zabezpečit a zatím to neudělalo.

Já bych navrhoval, aby naši poslanci (Polanský?) interpelovali Ťoka a požadovali, ať ministerstvo předloží harmonogram investic do zabezpečení železniční infrastruktury a konečně taky ty nebezpečné přejezdy + analýzu, jak to má pomoct bezpečnosti (o kolik se sníží počet mrtvých) - aby se pak dalo vyhodnotit, nakolik se to povedlo.

K tomu doplním: na Centru Dopravního Výzkumu (které je zřízováno MD) před cca půl rokem skončil výzkumný projekt na bezpečnost na žel. přejezdech, takže MD by všechny podklady mělo mít k dispozici.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 2):
Petr.Kubik, ondrej.kalis

ondrej.kalis
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 178
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 142 poděkování
Dostal poděkování: 90 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od ondrej.kalis » 19 říj 2018, 13:41

Zbynek.Janoska píše:
19 říj 2018, 10:26
K tomu doplním: na Centru Dopravního Výzkumu (které je zřízováno MD) před cca půl rokem skončil výzkumný projekt na bezpečnost na žel. přejezdech, takže MD by všechny podklady mělo mít k dispozici.
Předpokládám, že zadání projektu CDV bylo krokem k zajištění potřebných podkladů, takže odpověď bude trochu uspokojivá (aspoň ve smyslu, že se něco konkrétního chystá).

Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 55
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: ajťák
Bydliště: Běchovice
Dal poděkování: 28 poděkování
Dostal poděkování: 46 poděkování

Re: Snižování počtu mrtvých na silnicích - žel. přejezdy

Příspěvek od Petr.Kubik » 01 lis 2018, 18:13

Via Twitter: Instruktor strojvůdců @depopraha
Jednoznačně nutno u nás zařídit na všech přejezdech! Na všech. Jednoznačně. Dobře vím, o čem píšu. Paradoxně to ochrání především řidiče, když už postrádají mozek nebo přinejmenším pud sebezáchovy.
https://twitter.com/depopraha/status/10 ... 8967141376
Výmluvné :lol:
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvky (celkem 2):
Zbynek.Janoska, Petr.Vileta
"Most people would rather die than think; many do."
"Democracy is the process by which people choose the man who'll get the blame."
Bertrand Russell

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti