Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
ondrej.kalis
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 178
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 142 poděkování
Dostal poděkování: 90 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od ondrej.kalis » 16 říj 2018, 16:26

Problém povinného využití cyklostezky jsem viděl už např. u Ústí nad Orlicí, kde je souběžný poměrně úzký ,,chodník", ale ne moc používaný, zato silnice je frekventovaná. Chodník je značen jako ,,stezka pro chodce" s dodatkovou tabulkou ,,cyklistům vjezd povolen". Tím pádem mají možnost stezku využít, ale není to povinnost. :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi ondrej.kalis za příspěvek:
Marek.Lahoda

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 19
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 90 poděkování
Dostal poděkování: 32 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Marek.Lahoda » 16 říj 2018, 16:59

Jenda_ píše:
16 říj 2018, 15:27
Marek.Lahoda: Zvážil bych nějaké výjimky z (1), například rychlost. Osobně nemám problém když mě někdo v 15 km/h do kopce předjede blíž než 1.5 m.
Jo, pokud mě řidič auta předjíždí přiměřenou rychlostí (má čas zareagovat v případě mého zakolísání, objíždění překážky, whatever), tak samosebou cajk, i když bude blíž. Ten 1,5 m se obecně uvažuje pro rychlost 50 km/h, při vyšší rychlosti by to ideálně mělo být i víc (= kompletní přejetí do protisměrného pruhu ... já takto lidi na kole předjíždím, když jedu autem, protože vím, jaké to je, když jedu na kole). Zákony by ale měly být co možno nejjednodušší, nejjasnější a snadno zapamatovatelné, stanovovat to tam nějakou funkcí vzdálenost předjíždění = rychlost * konstanta proto není úplně rozumné :-) Jde spíš o jasnou zprávu pro všechny z autority zákona: "Předjíždějte ohleduplně." a jednoduchý návod, co to znamená "ohleduplně".
Jenda_ píše:
16 říj 2018, 15:27
Co se týče dalších věcí co by se mohly řešit, docela mi vadí, že se často používají značky „Průjezd zakázán“ a „jednosměrka“ z důvodu že v obytných čtvrtích chtějí zamezit automobilovému tranzitu, téměř nikdy už tam ale nedají tu dodatkovou tabulku.
Ano, cykloobousměrky, na ty jsem zapomněl! K nim si můžeme vzít příklad zase z Belgie, kde je zákonná POVINNOST vytvoření cykloobousměrky na ulicích s rychlostí <= 50 km/h od 3 m šířky a je povoleno je tvořit i při šířce mezi 2,6-3,0 m, pokud nejsou konkrétní bezpečností důvody, které by to vylučovaly.
Jenda_ píše:
16 říj 2018, 15:27
Pokud chcete nějaké další tipy, tak Wishlist pro pravidla provozu udržuju na https://brmlab.cz/user/jenda/361 a také se možná vyplatí proklikat si různé podněty na https://www.cyklistesobe.cz/.
👍

jaha2x
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 47
Registrován: 24 zář 2009, 08:14
Profese: správce sítě
Dal poděkování: 13 poděkování
Dostal poděkování: 32 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od jaha2x » 16 říj 2018, 20:55

Jenda_ píše:
16 říj 2018, 15:27
jaha2x: A zkoušel jsi po té cyklostezce do Vraného někdy jet? Věděl jsi, že tam je brod přes potok, a 500 metrů po vyježděné pěšině, za deště blátivé? Viz třeba fotky na https://prahounakole.cz/2015/05/cyklost ... d-vltavou/. (osobně s tím nemám minimálně za rozumného počasí problém, ale jsou lidi, co mají kolo méně do terénu než já)
Ta vyježděná cesta uprostřed za mokra opravdu moc příjemná není, doufám, že se ty problémy s pozemkem v dohledné době vyřeší. Ale ta je v úseku, kde toto lze objíždět přes Jarov, tam ty auta jezdí přece jen pomaleji a není to tak nebezpečné, jak na zbytku.. Ten brod je spíš problém pro ty bruslaře, cyklisté s tím snad většinou problém nemají.. Tuhle sezónu tam navíc té vody bylo fakt minimálně.. A přinejhorším se to dá po těch betonech obejít.. :)

Co se týče těch navrhovaných bodů:
1/ 1.5m při předjíždění? V obci při nízké rychlosti míjení je to, řekl bych, zbytečnost.. Vyžadovat jen mimo obce?
Mimochodem, některým (oprávněně) vadí že je auta nepředjíždí s dostatečným odstupem, jíní asi blízký kontakt rádi, když např. zde https://mapy.cz/zakladni?x=14.4654015&y ... &fov=1.257 jedou uprostřed jízdního pruhu, v místě kde je téměř 2m odstavný pruh..
2/ Odbočování na červenou vpravo? Jinde s tím mají zkušenost dobrou.
3/ Jízda vedle sebe? Nesouhlasím, bezpečné to není..
4/ Stačilo by se občas při umísťování značky zákazu vjezdu zamyslet, proč tam má být.. A umístit B11 místo B1.. :)
5/ Jízda dětí s doprovodem po chodníku? Ano. Nebo i povolit všem při omezení na rychlost chůze?
6/ Povinnost použít cyklostezku? Po tom, co jsem napsal, je myslím jasné, jaký mám názor. Povinnost zachovat..
Cykloobousměrky.. Pokud nebudou mít cyklisté přednost při výjezdu z ní.. To by vytvářelo dost nebezpečné situace, se obávám..

Jenda_
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 6
Registrován: 11 úno 2018, 04:52
Profese: admin a vývojář
Dostal poděkování: 6 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Jenda_ » 17 říj 2018, 04:47

jaha2x píše:
16 říj 2018, 20:55
Povinnost použít cyklostezku? Po tom, co jsem napsal, je myslím jasné, jaký mám názor. Povinnost zachovat..
Takže třeba ty příklady ve Vestci a v Jesenici ti přijdou také v pohodě? (další možnost je změnit všechno okolo a udělat, aby se to značilo jako stezka pro chodce s povoleným vjezdem cyklistů)

Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 55
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: ajťák
Bydliště: Běchovice
Dal poděkování: 28 poděkování
Dostal poděkování: 46 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Kubik » 17 říj 2018, 13:20

jaha2x píše:
16 říj 2018, 20:55
6/ Povinnost použít cyklostezku? Po tom, co jsem napsal, je myslím jasné, jaký mám názor. Povinnost zachovat..
Zatímco ostatní body jsou vylepšení stávajícího stavu, "povinnost použít cyklostezku" je vyslovená pikačovina, první na ráně. Snad ještě doplněná podobně nesmyslnou značkou "cyklisto, zahoď kolo" (veď kolo, sesedni z kola ;) ).

Některé stezky jsou substandardní, plné kamínků a dalšího sajrajtu, jiné jsou evidentně navržené jako chodník mezi vesnicemi s přikreslenou značkou kola, aby byla splněna "kvóta" výstavby cyklostezek, jiné jsou vedené odnikud nikam a v neposlední řadě jsou stezky plné chodců, bruslařů a psů.

Současná legislativa ztěžuje sportovcům trénink a ostatním rychlejší, bezpečné přesuny z bodu A do B. Zákon je tak z nutnosti vědomě porušován. Nechápu že v ČR, kde byl Český svaz cyklistiky založen již v roce 1883, tohle projde do zákona. A jezdilo se pochopitelně většinu té doby po silnicích.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
Marek.Lahoda
"Most people would rather die than think; many do."
"Democracy is the process by which people choose the man who'll get the blame."
Bertrand Russell

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 536
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 79 poděkování
Dostal poděkování: 144 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Karel666 » 09 lis 2018, 11:40

Petr.Kubik píše:
17 říj 2018, 13:20
Zatímco ostatní body jsou vylepšení stávajícího stavu, "povinnost použít cyklostezku" je vyslovená pikačovina, první na ráně. Snad ještě doplněná podobně nesmyslnou značkou "cyklisto, zahoď kolo" (veď kolo, sesedni z kola ;) ).
Fakt "pikačovina"? V situaci, kdy jedu po 4proudovce v délce , vedle je super asfaltová cyklosteska a cyklista spomaluje pravej pruh, tak tvůj názor nesdíli snad nikdo kdo v té chvíli jede na té cestě...
A to nemluvím o situaci, kdy je souvyslá cyklosteska podél cesty ve městě a místo aby cyklista jel po ní, ale prplítá se mezi automa, tak to fakt snad každej řidič oceňuje...


Ono při obnově silnic se zohlednuje každá žába a dělají se opatření za desítky milionů, ale takové krásné usnesení, kdy by při každé obnově státní silnice se musela dělat cyklosteska to se neudálá proč? Chápu, že se to nedá dělat všude vedle silnice první třídy, ale brání snad něco, aby ŘSD, když kreslí kudy má věst dálnice a cesty první třídy po celé ČR, se nakreslili i "cyklostesky" pro celé Čr co by "kopírovali" silnice první třídy a nemusí to být 1:1=hned vedle silnice, ale pak by obnova té či oné části probíhala zároven z výstavbou cyklostesek...
V době elektrokol, by to bylo pak docela motivace jezdit do práce na kole, kdy většina to neudělá, protože auta na silnici a kola se prostě nemají rádi i když do někdo nazývá "pikačovinou", místo aby přijal toto jako fakt, místo lhaní si do kapsi...
Proto třeba v Brně tvrdím, že by se měli budovat cyklostesky a ne tu blbost co dělali piráti ruku v ruce z Holanem, že kreslili čáry a strašně se diví, že zlej řidič je nasranej na ně i na cyklisty...

První je změnit myšlení a uvědomit si, že cyklista a řidič na jednu cestu nepatří a pak navrhovat jak budovat cyklostesky a nové cesty...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Karel666 za příspěvek:
Vit.Jurasek

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 536
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 79 poděkování
Dostal poděkování: 144 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Karel666 » 09 lis 2018, 11:49

Marek.Lahoda píše:
16 říj 2018, 16:59
Jo, pokud mě řidič auta předjíždí přiměřenou rychlostí (má čas zareagovat v případě mého zakolísání, objíždění překážky, whatever), tak samosebou cajk, i když bude blíž. ....
Hmm, to nikdy nedocílíš jako stejně nedocílíš, aby se nemotali cyklisti jako hovada, viz kdy cyklista spomaloval tramvaj v praze... Takže cajk nebude při dnešním přístupu nikdy, jenom se ůrzně v čase bude měnit nasranost, té které skupiny účastníků silniční dopravy ;)

Jenda_ píše:
16 říj 2018, 15:27
Ano, cykloobousměrky, na ty jsem zapomněl! K nim si můžeme vzít příklad zase z Belgie, kde je zákonná POVINNOST vytvoření cykloobousměrky na ulicích s rychlostí <= 50 km/h od 3 m šířky a je povoleno je tvořit i při šířce mezi 2,6-3,0 m, pokud nejsou konkrétní bezpečností důvody, které by to vylučovaly.
Stejné způsob "flikování" místo řešení...





Osobně, většina návrhů je flikování místo změna myšlení a začít řešit od základů. Změna myšlení, a následná řešení, kdy budovat, fakt nové cyklostesky, místo moderního spojování nekompatibilních druhů dopravy... Dneska se taky pro tramvaje dělají normálně nové pruhy, protože většina chápe, že nemají být spolu, proč dneska podobné věci nikdo nechápe s cyklistem?

Jenom dodám, že blud o dárcích orgánů, kteří mají být motorkáři je platí pro cyklisty, ti jsou dárci, protože převažuje stále názor, že cyklista "může" mezi auta... Může, proto v Čr není problém jako jinde z dárci orgánů :(, když by se problém cyklistiky řešil jak by měl=nové, ale fakt nové(=nepřebarvenej pruh na silnici) tak by "díkybohu vytvořil nový problém, s darováním orgánů" a hlavně chrochtalil by blahem automobilisti, které by neotravovla cyklista a cyklisté by se cítili a byli by fakt na pro ně bezpečné cestě...

Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 55
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: ajťák
Bydliště: Běchovice
Dal poděkování: 28 poděkování
Dostal poděkování: 46 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Kubik » 09 lis 2018, 12:53

Karel666 píše:
09 lis 2018, 11:40
Petr.Kubik píše:
17 říj 2018, 13:20
Zatímco ostatní body jsou vylepšení stávajícího stavu, "povinnost použít cyklostezku" je vyslovená pikačovina, první na ráně. Snad ještě doplněná podobně nesmyslnou značkou "cyklisto, zahoď kolo" (veď kolo, sesedni z kola ;) ).
Fakt "pikačovina"? V situaci, kdy jedu po 4proudovce v délce , vedle je super asfaltová cyklosteska a cyklista spomaluje pravej pruh, tak tvůj názor nesdíli snad nikdo kdo v té chvíli jede na té cestě...
A to nemluvím o situaci, kdy je souvyslá cyklosteska podél cesty ve městě a místo aby cyklista jel po ní, ale prplítá se mezi automa, tak to fakt snad každej řidič oceňuje...
Berete to z perspektivy řidiče, zkuste to posoudit z perspektivy cyklisty. Osobně jsem jak řidič (osobák, příležitostně dodávka), tak cyklista na horském a dříve tréninkově na silničním kole. To není o názoru, ale o faktu, že kromě speciálních případů (dálnice, silnice pro motorová vozidla) není silnice jenom pro auta.
Žádné krásné cyklostezky například v Praze a okolí neznám. Buď jsou obsazeny bruslaři, chodci a psy, nebo vedou nepoužitelným způsobem a nebo jejich stav neumožňuje bezpečný provoz, případně je to kombinace všeho uvedeného.

Neustálé zrychlování a zpomalování, kličkování, efektivně ztěžuje komunikační potřebu (dojíždění), o tréninku nemluvě. Horské kolo si ještě odtrénuji v lese a mimo komunikaci, ale co mají říkat silničáři? Na rovinu jsem jako silničář ignoroval největší množství značek co pamatuji, nemluvě o "povinnosti použít" cyklostezku. Nemám náladu během tréninku několikrát řešit defekt kvůli bordelu na stezkách nebo kolizi se psem, osluchátkovaným běžcem, chatujícím chodcem atd.

Navíc si dovolím připomenout, že povinnost použít cyklostezku v Evropě není běžná. Mělo by to být na uvážení každého a na jeho skutečné potřebě.
"Most people would rather die than think; many do."
"Democracy is the process by which people choose the man who'll get the blame."
Bertrand Russell

Jenda_
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 6
Registrován: 11 úno 2018, 04:52
Profese: admin a vývojář
Dostal poděkování: 6 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Jenda_ » 09 lis 2018, 13:19

Karel666 píše:
09 lis 2018, 11:40
Fakt "pikačovina"? V situaci, kdy jedu po 4proudovce v délce , vedle je super asfaltová cyklosteska (...) A to nemluvím o situaci, kdy je souvyslá cyklosteska podél cesty ve městě a místo aby cyklista jel po ní, ale prplítá se mezi automa, tak to fakt snad každej řidič oceňuje...
V realitě ta cyklostezka nebývá „super“, příkladů tady už zazněl dostatek. Například jsem snad ještě neviděl „souvislou cyklosteska podél cesty ve městě,“ vždy to funguje tak, že vedle hlavní vede cyklostezka, na které se musí dávat přednost ze všech vedlejších.
Karel666 píše:
09 lis 2018, 11:49
Hmm, to nikdy nedocílíš jako stejně nedocílíš, aby se nemotali cyklisti jako hovada, viz kdy cyklista spomaloval tramvaj v praze...
Můžeš tohle trochu upřesnit? Tuhle diskuzi už jsem jednou vedl a nakonec se z toho vyklubalo „cyklista jel 30 po Sokolovské“. No a takových míst teď v Praze vyrobili víc, např. Bělehradská, Trojská.
Karel666 píše:
09 lis 2018, 11:49
když by se problém cyklistiky řešil jak by měl=nové, ale fakt nové(=nepřebarvenej pruh na silnici)
Tady je problém třeba v tom, že do měst se tohle nevejde.

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 278
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 89 poděkování
Dostal poděkování: 158 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Jan.Prokop » 09 lis 2018, 14:12

Petr.Kubik píše:
09 lis 2018, 12:53
Neustálé zrychlování a zpomalování, kličkování, efektivně ztěžuje komunikační potřebu (dojíždění), o tréninku nemluvě. Horské kolo si ještě odtrénuji v lese a mimo komunikaci, ale co mají říkat silničáři? Na rovinu jsem jako silničář ignoroval největší množství značek co pamatuji, nemluvě o "povinnosti použít" cyklostezku. Nemám náladu během tréninku několikrát řešit defekt kvůli bordelu na stezkách nebo kolizi se psem, osluchátkovaným běžcem, chatujícím chodcem atd.
Tímhle se vůbec neoháněj, to je tvoje záliba a komunikace je veřejná, pokud chceš sportovat, aby ti někdo nepřekážel, pronajmi si sportoviště, stejně jako to dělají ostatní sporty. Já taky nemůžu z RC letadlama lítat, kde mě napadne a asi by se ti asi nelíbilo, kdyby se kolem tebe projížděli jezdci rallye na tréninku.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Prokop za příspěvky (celkem 2):
Tomas.Pastircak, Vit.Jurasek

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host