EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokracie

Místo pro pracovní vlákna projektů, které nezastřešuje žádný stranický orgán. Pokud pro práci na projektu potřebujete založit několik vláken, založte je zde a do vnitrostranické diskuze přidejte jedno informační vlákno s odkazy.

Moderátoři: next_ghost, Odbor - administrativni

Pravidla fóra
Toto je sekce pro pracovní vlákna. Obecná diskuze bez konkrétního praktického cíle sem nepatří. Pro pracovní vlákna platí jediná podmínka: Cíl projektu musí být v souladu s Pirátskými ideály. Dodržujte prosím pravidla fóra.

Zásady moderace
  • Nepracovní vlákna budou přesunuta do Vnitrostranické diskuze.
  • Diskuze v pracovních vláknech, která nesouvisí s příslušným úkolem, bude na požádání oddělena do samostatného vlákna ve Vnitrostranické diskuzi.
  • Pokud je z procedurálních důvodů třeba vlákno zamknout, bude na požádání zamčeno. Procedurální podmínky pro zamčení vlákna určuje zakladatel vlákna v úvodním příspěvku.
  • Žádná jiná moderace nebude prováděna.
Uživatelský avatar
Marek.Necada
Republikový výbor
Příspěvky: 2839
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 7792 poděkování
Dostal poděkování: 5019 poděkování
Kontaktovat uživatele:

EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokracie

Příspěvek od Marek.Necada » 03 pro 2017, 20:22

Ahoj,

ve velmi brzké době plánuji spustit evropskou občanskou iniciativu za co nejvýraznější zjednodušení byrokracie v záležitostech, kterým běžně čelí občané i firmy, kteří se (více než jako pouzí turisté) rozhodnou v rámci EU vytáhnnout paty z členského státu svého původu či sídla. I když máme v rámci EU zakotven volný pohyb osob, zboží a služeb, prakticky je s tím totiž (přes některé dílčí pokroky) spojeno mnoho papírování, které je na poměry 21. století absurdně zdlouhavé, těžkopádné a nákladné. Dřív nebo později se občan či podnikatel typicky dostane do situace, kdy musí předložit například matriční dokument (rodný list, oddací list, ...) nebo třeba výpis z obchodního rejstříku vydaný úřady jednoho členského státu ve státě druhém. Bohužel v takovém případě nestačí prostě ukázat originál dokladu či jeho ověřenou kopii úředníkovi z druhého státu – k tomu, aby byl dokument uznán, je potřeba projít otravným kolečkem superlegalisace (apostily) a úředních překladů, které se snadno protáhne na několik týdnů a náklady na něž (i u nejbanálnějších dokumentů) snadno dosáhnou tisíců Kč.
Cílem iniciativy (v nejlehčí versi) je hamonisace legislativy v rámci EU, která povede k odstranění požadavku
  • superlegalisace a apostil pro všechny veřejné listiny vydané členskými státy EU a
  • úředních překladů přinejmenším pro všechny „formulářové“ veřejné listiny (matriční doklady, výpisy z veřejných rejstříků atd.) vydané členskými státy EU
s tím, že do tohoto systému vzájemného uznávání veřejných listin se mohou na základě smlouvy s EU připojit i třetí země.
Technická implementace těchto cílů by měla alespoň u formulářových listin být poměrně prostá (tudíž i levná) – zjednodušeně řečeno stačí vybudování společné evropské databáze vzorů listin (s překlady polí formulářů) a úřadů oprávněných je vydávat.

Dále je ke zvážení, zda záběr iniciativy nerozšířit (a tím i cílovou skupinu podporovatelů, viz níže).
Napadlo mě, že bychom mohli prosazovat celoevropské vydávání například matričních dokladů a dalších standardních veřejných listin v elektronické podobě (samo sebou uznávané napříč státy EU).
To by ovšem bylo potřeba trochu více promyslet do důsledků, hodlám to ještě dopracovat a prokonsultovat s odborníky.

Cílová skupina iniciativy aneb kdo nám to bude chtít podepsat

Potřebujeme milion podpisů. Je tedy důležité zamyslet se nad velikostí cílové skupiny iniciativy, tj. těch, kteří mohou osobně těžit z toho, bude-li cílů iniciativy dosaženo.
V základní versi toto téma má oslovit především
  • současné vnitřní migranty v EU (cca 20 milionů),
  • ty, co plánují či mají dřívější zkušenost s prací či studiem v jiném státě EU (počet těžko odhadovat, ale budou to nejspíš desítky milionů),
  • podnikatele působící ve více zemích EU (počet těžko odhadovat),
  • osoby mající manžela z jiného státu nebo uzavřevších sňatek v zahraničí, popř. porodivších dítě v zahraničí (těžko odhadovat).
Možnost rozšíření systému i o třetí země by mohlo zajímat ty, kteří pocházejí z třetí země, ale již získali evropské občanství (z dostupných statistik vyplývá, že to je minimálně 15 milionů). To jsme minimálně velmi zhruba na 50 milionech (vč. neplnoletých, o něž je potřeba odhady pokrátit). Samozřejmě to mohou podepsat i lidé, kteří to zkrátka považují za dobrou myšlenku, i když toho osobně nevyužijí.

Pokud to rozšíříme i o snadné vydávání elektronických dokumentů, cílovkou budou všichni občané EU s nějakou základní počítačovou gramotností.

Vztah iniciativy a Pirátů

Iniciativa věcně zapadá do programu Pirátů. Budu žádat o finanční podporu ze stranického PaRo, tudíž pod tím bude strana podepsána přinejmenším jako sponsor a rád bych našel určité zázemí a podporu u stranických orgánů a jednotlivých členů (viz níže).

Důležitým aspektem je, že za rok a půl budou volby do EP, a tohle je skvělá příležitost, jak si před volbami samotnými nacvičit na něčem konkrétním spolupráci v rámci PP-EU (kde to hodlám také co nevidět propagovat) a tím ji pomoci rozhýbat; momentálně počítám s tím, že podstatnou část realisačního týmu budou tvořit evropští Piráti. No a pokud se zadaří, budeme mít celoevropský PR opěrný bod do voleb.

Na druhou stranu to má být nadstranická akce v tom smyslu, že je žádoucí, pokud získá podporu i ze širšího politického spektra (a různých neziskovek atd.) a nikomu rozumnému nebude bráněno se přidat.

Co je potřeba aneb jak se můžete zapojit

Hlavním důvodem, proč to tady vůbec píši, je pochopitelně to, že se jedná o dosti ambiciosní projekt, který se v jednom člověku dělat nedá. Budu tedy velmi rád, pokud se mezi vámi najdou lidé schopní a ochotní přispět k následujícím věcem, jež jsou potřeba dělat (ať již jednorázově nebo průběžně během kampaně):
  • pořádně zkritisovat a připomínkovat výše i níže uvedené, ať už z hlediska odborného či mediálního,
  • složit formální výbor iniciativy alespoň ze 7 občanů žijících v 7 různých zemích EU,
  • udělat webové stránky kampaně (obsah, UX (vč. grafiky), podepisovací systém, vymyslet pěknou doménu atd.) a informační materiály,
  • překlady materiálů do jazyků EU,
  • financování kampaně,
  • mediální komunikace (tradiční masmedia i socky),
  • koordinace na celoevropské a lokální úrovni,
  • kontakty, kontakty, kontakty na lidi a organisace po celé EU, kteří by se mohli zapojit ať už odborně, jako koordinátoři nebo prostě sdílením kampaně dostatečnému množství lidí,
  • taky by se velice hodily osobní zkušenosti s evropskou přeshraniční byrokracií, které by se daly využít jako modelové příklady.
Díky za pozornost, kritiku i pomocnou ruku!
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Republikový výbor
Příspěvky: 2839
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 7792 poděkování
Dostal poděkování: 5019 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od Marek.Necada » 03 pro 2017, 22:03

Jinak tady je zhruba naznačeno, co to obvykle obnáší.
Based on our own experience with signature collections, The ECI Campaign recommends that the following criteria be met before a one-million campaign is launched:

1. Create an alliance of at least 100 NGOs.

2. Decentralize and build up national/local alliances for the ECI in at least eight EU member states.

3. At least 100,000 signatures should be “expected” from NGOs as an advance commitment.

4. At least 100,000 Euro should have been secured in funds.
Pro dosažení bodů 1 a 3 jsou v našem případě přirozenými partnery především všechny možné krajanské spolky, které začnu obepisovat v následujících týdnech. Fundraising bude tvrdší oříšek a zde bych velmi ocenil pomoc někoho, kdo s tím má zkušenosti.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvek:
Robert.Magni
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Místní předsednictvo
Příspěvky: 26218
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 20866 poděkování
Dostal poděkování: 18271 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od Petr.Vileta » 03 pro 2017, 22:55

Marek.Necada píše:Jinak tady je zhruba naznačeno, co to obvykle obnáší.
Já bych začal raději tady https://ec.europa.eu/citizens-initiative ... come?lg=cs a ty zase tady ;)
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Republikový výbor
Příspěvky: 2839
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 7792 poděkování
Dostal poděkování: 5019 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od Marek.Necada » 03 pro 2017, 23:15

Petr.Vileta píše:Já bych začal raději tady https://ec.europa.eu/citizens-initiative ... come?lg=cs a ty zase tady ;)
Formality jsem si samozřejmě už studoval, ale především v kontextu celé kampaně je to spíš nezanedbatelná drobnost (volby taky nevyhrává ten, kdo zná nejlépe volební zákon). ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvek:
Robert.Magni
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

JanaB
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 31
Registrován: 03 lis 2017, 17:14
Profese: OSVČ
Dal poděkování: 14 poděkování
Dostal poděkování: 22 poděkování

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od JanaB » 03 pro 2017, 23:33

Ahoj, hodláš tam zahrnout i takové věci jako DPH? Když chci cokoliv prodat do EU (například na Slovensko), tak se musím stát plátcem DPH. Pro malé podnikatele to může být bariéra.
Tito uživatelé poděkovali autorovi JanaB za příspěvky (celkem 2):
Robert.Magni, Vojtech.Pikal

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Republikový výbor
Příspěvky: 2839
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 7792 poděkování
Dostal poděkování: 5019 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od Marek.Necada » 03 pro 2017, 23:43

JanaB píše:Ahoj, hodláš tam zahrnout i takové věci jako DPH? Když chci cokoliv prodat do EU (například na Slovensko), tak se musím stát plátcem DPH. Pro malé podnikatele to může být bariéra.
Apriori se tomu nebráním, ale zrovna neplátcovství DPH je české specifikum (v ČR je oproti jiným zemím dost vysoká hranice, pod kterou může živnostník fungovat jako neplátce DPH), v jiných zemích je podíl živnostníků–neplátců DPH mnohem nižší, protože nebýt plátcem DPH tam prostě nedává moc smysl. Je potřeba zvážit velikost cílovky a určitou koherenci návrhu.
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Místní předsednictvo
Příspěvky: 26218
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 20866 poděkování
Dostal poděkování: 18271 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od Petr.Vileta » 04 pro 2017, 00:51

Marek.Necada píše:... v jiných zemích je podíl živnostníků–neplátců DPH mnohem nižší, protože nebýt plátcem DPH tam prostě nedává moc smysl.
Neznám zákony o DPH jiných zemí, ale chceš mi říct, že pokud si živnostník vydělá řekněme naše "nezdanitelné minimum" (případně životní minimum té země), tak v jiných zemích už musí být plátcem?
https://www.ipodnikatel.cz/Danove-prizna ... -2016.html
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Republikový výbor
Příspěvky: 2839
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 7792 poděkování
Dostal poděkování: 5019 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od Marek.Necada » 04 pro 2017, 10:17

Konkrétní prahy k registraci DPH pro jednotlivé státy jsou zde (poslední sloupec). Opravuji své předchozí tvrzení, že to je (jen) české specifikum – je to fakt jakt kde, ale třeba ve Švédsku, Finsku, Dánsku a Německu je to částka očividně nižší než běžné životní náklady, tj. na hlavní činnost se tam jako neplátce DPH podnikat prakticky nedá.

Ale jo, stojí to za zvážení. Otázkou je, kolika lidí se to týká a zda to nějak výrazně neohrozí nějaký jiný veřejný zájem (daňové úniky?).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvky (celkem 2):
Petr.Vileta, Robert.Magni
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 609
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 3737 poděkování
Dostal poděkování: 1017 poděkování

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od Vit.Jurasek » 04 pro 2017, 13:37

Mně to přijde jako super nápad, ale držel bych se v rozsahu při zemi a koncipoval to jako co nejvíc rozšiřitelné a modulární. A DPH bych do toho (zatím) netahal, protože peníze jsou moc citlivá věc.

Tu modularitu a pozvolnost si představuji asi takhle: na evropské úrovni by se přijala automatická superlegalisace, apostil a osvobození od nutného překladu u dokumentů, které by byly v centrálním registru vzorů. Státní instituce by neměly povinnost vzory využít, protože by to vyrobilo dost velký byrokratický bordel, kdyby všechny úřady měly naráz měnit formy dokumentů. A počet vzorů a jejich obsah by se dal k doplňování a schvalování nějakému evropskému orgánu (parlamentu?)

Nevyřešilo by to instantně s byrokracií nic, protože by v registru bylo pár vzorů, které by ještě dlouho nikdo neimplementoval, ale otevřelo by to dveře k postupnému slaďování bez nutnosti dělat velké synchronní kroky. (tzn. pak by měl každý dupat po své vládě ať to zavede na svých úřadech a navrhne nový vzor ke schválení)

Je mi jasné, že to není moc ambiciózní a rychlý přístup, ale je imho nejbezbolestnější.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvek:
Marek.Necada

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Místní předsednictvo
Příspěvky: 26218
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 20866 poděkování
Dostal poděkování: 18271 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: EU občanská iniciativa: zjednodušení přeshraniční byrokr

Příspěvek od Petr.Vileta » 04 pro 2017, 15:59

Marek.Necada píše:OFFTOPICKonkrétní prahy k registraci DPH pro jednotlivé státy jsou zde (poslední sloupec). Opravuji své předchozí tvrzení, že to je (jen) české specifikum – je to fakt jakt kde, ale třeba ve Švédsku, Finsku, Dánsku a Německu je to částka očividně nižší než běžné životní náklady, tj. na hlavní činnost se tam jako neplátce DPH podnikat prakticky nedá.

Ale jo, stojí to za zvážení. Otázkou je, kolika lidí se to týká a zda to nějak výrazně neohrozí nějaký jiný veřejný zájem (daňové úniky?).
Neplátci většinou daňové úniky nedělají. Jsou to trhovci, stánkaři, drobné provozovny na vesnicích, ševci (to fakt ještě existuje), opraváři všeho možného, atd. Prostě takoví, co by mohli být v evidenci nezaměstnaných, ale oni si raději vydělají pár drobných vlastní prací a alespoň se neukoušou nudou. To by se mohlo, nějak seriozněji, napsat do zdůvodnění.
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Odpovědět

Zpět na „Pracovní prostor pro členské iniciativy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host