Jak dostat metro do opomentých pražských čtvrtí a na letiště (+ kudy dál s Déčkem)

Moderátor: PKS Praha

Pravidla fóra
  • Toto je veřejné fórum. Stanoviska nevyjadřují názor Pirátů, pokud nebyla schválena příslušnými orgány. Stanoviska se publikují na krajském webu.
  • V anketách mohou hlasovat i návštěvníci bez přihlášení. Ankety proto nelze v žádném případě považovat za závazná hlasování.
  • Moderátorem tohoto fóra je krajské předsednictvo.
  • Toto fórum je viditelné pro návštěvníky bez přihlášení. Přihlášeným uživatelům se zobrazuje pouze tehdy, pokud jsou členy krajského sdružení nebo jeho registrovanými příznivci. Fóra místních sdružení se zobrazují pouze jejich členům a jejich registrovaným příznivcům.
  • Mezi registrované příznivce se můžete sami zařadit přidáním do příslušné skupiny v nabídce Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra.
Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3401
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2362 poděkování
Dostal poděkování: 5656 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Jak dostat metro do opomentých pražských čtvrtí a na letiště (+ kudy dál s Déčkem)

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 09 lis 2018, 15:22

Při příležitosti koalice na radnici stávajícímu trasování metra D (developeři si ho tak trochu odchýlili od skutečně hustě zalidněných sídlišť na jihy Prahy, kde navíc populace opravdu hodně využívá MHD tak trochu směrem ke svým vlastním pozemkům, které skoupili.. no ale s tím teď asi už nic nenaděláme, tak jen doufám, že někdo u Pirátů tuhle sleduje, protože já na to nemám tu kapacitu... mě víc zajímá vesmír a svobodný Internet :-) jsem se začal zajímat, kam se vlastně trasa D dál protáhne z Náměstí míru a je to fakt zajímavé.

Protažení Déčka na Hlavní nádraží a bez velkých kliček dál na Náměstí Republiky mi přijde fakt jako zjevná win-win strategie - propojení obou nádraží by se muselo řešit stejně, tak či onak, a přímá alternativní trasa na Hlavní nádraží odlehčí stávající trase C i přestupním stanicím zjevně nejvíc, a také spojovat přestupní stanice s nádražími mi přijde jako dobrý a praktický krok, jak pro příměstské, tak i z hlediska přestupů na budoucí linky metropolitní železnice.

Co se týče dalšího záměru udělat na Déčku další "chalupoidu" přes Karlínské náměstí (tomu metro přeji.. o tom žádná) dál na Žižkov (i ten metro potřebuje.. alespoň jednu stanici, a asi min. to náměstí u Parukářky, ideálně pak časem ještě Balabenku a pokračovat dál na Jarov), tak nad tím kroutím hlavou. Ale ale... takže developeři co postavili kanceláře v Karlíně u Vltavy a nóbl byty u Parukářky by to rádi měli oboje na jedmom metru, koukám :-) Ušlechtilý záměr.. škoda jen, že metro kvůli tomu bude jezdit kolem světa. A Letná ani Břevnov se metra nedočkají nikdy.. nemluvě o Troji a Bohnicích.

(Alternativně by trasa D mohla mezi Náměstím republiky a Letnou stoupat přes Klárov, kde je již přichystaná jedna nevyužitá stanice metra pod Úřadem vlády (protože později došlo ke změně trasy), ze které by šlo udělat přestup na A ...ten je ale zbytečný, protože je již na Náměstí Míru... toto je celkem asi slepá ulička úvah)

Co takhle metro D dále ve stopě Náměstí Republiky (s novým vestibulem pod křižovatkou Revoluční a Dlouhé) a dále přes Letnou (výlez na Letenské Náměstí, kde je dnes celá jedna čtvrť okázaná na to objíždět tramvají centrum, než se do něj dostanou) a Troju (kde nemohlo stavět kvůli prudkému kopci C a stejně by bylo daleko od ZOO do Bohnic (kterým se slibuje tramvaj, ale... to je jak ta Novdvorská a Modřany).

Žižkov a Karlínské náměstí by pak mohly dostat krásnou novou trasu E bez složitých chalupoid, která by vedla přes Hlavní nádraží (či Náměstí Republiky, pokud to bude pod hlavákem už moc ementál... to už je asi fuk, přestup na trasu D by byl na obou) a hlavně důležitý _Můstek_ (přestup A, s druhým vestibulem cca v prostoru Senovážného náměstí) ) a/nebo pak _Národní třídu_ (přestup B, s druhým vestibulem v prostoru cca Myslíkovy, Jiráskova náměstí či náplavky) a Smíchov - Arbesák či U tanku ("druhá Malostranská" pro oblast Malé Strany) a pak již existujícími tunely v prostoru nerealizovaného 3. tubusu Strahovského tunelu (dost se zapomnělo na to, že dva tunely o cca průměru tunelů metra tam jsou již 20 let proražené) nahoru do Břevnova/Střešovic, s přestupníci stanicí Petřiny a pak _přímo_ (bez jakékoliv chalupoidy) na Letiště (zatímco trasa A by se kroutila v prostoru Řep a Dědiny, ale až na Letiště by nejspíš už nikdy protažena nebyla). Alternativa k přestupní stanici na Petřinách by byla přestupní stanice v oblasti Veleslavína (+ možnost zřízení stanice "Divoká Šárka", jistě atraktivní pro spoustu Pražanů...)

Hypotetická Trasa E v této podobě zajistí krásné rychlé přímé spojení Hlavního nádraží s Letištěm (které notabene nezajistí ani rychlodráha... která je asi potřeba taky, ALE... rychlodráha skončí na Masaryčce, zatímco moje trasování trasy E už počítá rovnou s přestupem na vysokorychlostní tratě, zakončené v reprezentativní hale Hlaváku a s přestupem na novou stanici příměstské/metropolitní železnice Opera/"Václavák"", plánované v horizontu cca 15 let).

Samozřejmě by se to nezačalo stavět hned. První úsek by se udělal právě jen jako alternativa k vymýšlení chalupoid na trase D (takže Karlín i Žižkov by dostali to, co chtějí a možná dokonce ještě něco lepšího, protože místo příměstské Masaryčky by získali přímý spoj na budoucí vysokorychlostní nádraží a dál rovnou na Václavák, který snad jednou přestane být tak vylidněný/vybydlený, jako je dnes). Pokračování Dčka i Ečka směrem na druhý břeh Vltavy by za našich životů nejspíš zůstalo pouze v kategorii otevřené možnosti (nicméně lidé budou stejně vždy chtít bydlet u nás na kopci na čistém vzduchu, než na bývalých industriálních předměstích, což dokládá i stálé "zahušťování" a intenzivní bytová výstavba a s ní hrozící budoucí dopravní kolaps, pokud všichni budou jezdit jen osobními auty)

Bavíme se o horizontu 20-30 let samozřejmě. Podstatné je ale vždy zamyslet se, jakou část Prahy dané trasování metra znehodnotí. Individuální vlastníci domů na Letné či v Břevnově/Střešovicích (aglomerace 20000+ obyvatel a stále se zahušťuje), či společnství vlastníků paneláků v Bohnicích či Čimicích holt nemají žádnou zvlášť silnou lobby.

Stejně jako stávající zakotvení trasy D nejspíš už asi navždy sebere vlastní stanici metra velmi obydleným čtvrtím, jako jsou sídliště kolem Novodvorské či celé Modřany (a pouze se jim přihlíží), tak odklon Déčka obloukem na Žižkov, i když krátkodobě se asi jeví jako levné "pokračování", by navždy odřízl od možnosti mít vlastní stanici metra asi 5 dalších čtvrtí (přitom historicky např. trasa A fungovala předtím, než měla vlastní depo, takže navrhovaná "chalupoida" v prostoru mezi D a E by mohla fungovat jako servisní tunel, aby zpočátku jen krátká trasa E nepotřebovala vlastní depo...)

No prostě... chtěl jsem založit vlákno pro rodilé Pražany (a ne studentskou a hipsterskou náplavu, která tomu vůbec nerozumí :-), aby bylo kde o budoucím možném trasování metra kde diskutovat :-))
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvek:
Petr.Kubik
604 282398 | Jabber: [email protected] | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@[email protected] | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 143
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: Train Driver in Training
Bydliště: Běchovice
Dal poděkování: 52 poděkování
Dostal poděkování: 93 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak dostat metro do opomentých pražských čtvrtí a na letiště (+ kudy dál s Déčkem)

Příspěvek od Petr.Kubik » 12 lis 2018, 13:24

Doplním k tématu nějaké informace a nápady.
Stávající stanice metra v přehledu:
https://mapy.cz/zakladni?x=14.4114790&y ... 13&q=metro

Metro na letiště - Místo zamýšlené povrchové "rychlodráhy" by mělo být urychleně naplánováno jako odbočka nebo prodloužení trasy metra A (Řepy, Ruzyně).

Nová trasa metra D - Navrhovaná trasa je vedena paralelně velmi blízko stávající trasy metra C, vyhýbá se Vršovicím (?) a nekončí u velkých sídlišť (Modřany), končí spíše v polích (Písnice). Bylo by dobré napojit na velká pražská nádraží (Hlavní + případně Masarykovo), vést přes přestupní bod s trasou A, Vršovice, Michle, Krč (přestupní bod s trasou C), zakončení směrem Lhotka, Libuš, Modřany. Modřany 31 tis. obyvatel vs. Písnice 4 tis. obyvatel.
Obrázek
Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/metro-d-praha-d ... omaci_evam
"Most people would rather die than think; many do."
"Democracy is the process by which people choose the man who'll get the blame."
Bertrand Russell

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 419
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 355 poděkování
Dostal poděkování: 278 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak dostat metro do opomentých pražských čtvrtí a na letiště (+ kudy dál s Déčkem)

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 07 pro 2018, 16:32

Já si dovolím reagovat jen v rychlosti na téma metra D dále na sever. Před volbami se z toho stalo velké politické téma některých stran, já jsem velmi rád, že Piráti se ve svém programu k žádné z variant explicitně nepřiklonili a nechali tak prostor pro relevantní posouzení všech souvislostí. Osobně jsem si v té době dovolil sepsat tuto dopraváckou úvahu na téma metra D: https://www.tram-bus.cz/mhd-praha/metro/kam-s-deckem/

Ve srovnání variant jsem se snažil nějak přehledně vyjmenovat argumenty pro a proti jednotlivým variantám, které stručně vysvětluji výše. Co mi v článku z dnešního pohledu trochu chybí, je problematika přepravních průzkumů, které budou samozřejmě ukazovat na větší vytíženost v oblasti centra oproti tg trasám, které jsou zde zajišťovány hlavně autobusy. Kromě zmíněného budoucího rozvoje širšího centra (do nějž Vršovice, Vinohrady, Žižkov i Vysočany rozhodně patří a Piráti sami mluví o tom, že chtějí Prahu multicentrickou, asi všichni víme, jaké to má výhody) je důležité vzít v úvahu také fakt, že v těchto relacích je mnohem větší podíl cest realizovaných osobním autem - mimo jiné i proto, že autobus mu prostě nedokáže tak konkurovat jako metro.

Co je ale zásadní závěr, na kterém bych rád trval. V tuto chvíli, i když někteří z nás se třeba zabývají dopravou a třeba jí i rozumí, a třeba i mají nějaké exaktní podklady, všichni přemýšlíme dost na vodě. Nikdo z nás nemá dostatek relevantních podkladů. Navíc doprava je síťový systém, který je nutné řešit v kontextu časových a prostorových souvislostí. V Praze přes 30 let nevznikla komplexní analýza rozvoje sítě veřejné dopravy. Nikdo z nás neví, jak nejlépe město a okolí obsloužit. Všechny projekty metra vycházely z vize definované již v 80. letech a úpravy byly činěny jen na základě představ zcela nekvalifikovaných politiků (tak vzniklo třeba metro C do Letňan, metro A kamsi do nemocnice, ale i návrh metra D na nám. Republiky, kde, světe div se, je jakýsi developer s obchodními centry a komerčními zájmy).

Je potřeba, aby kvalifikovaný tým obsahující odborníky různých relevantních specializací, zejména dopraváky, nevyjímaje zaměstnance organizací zajišťujících pro město po odborné stránce řešení veřejné dopravy (ano, myslím ROPID, který se k těmto projektům většinou prakticky dostal až ve fázi přípravy provozu). Z jeho činnosti musí vzniknout studie, která zohlední nejen současnost, ale dlouhodobý předpoklad rozvoje města i okolních oblastí a navrhne možnosti rozvoje s pomocí:
- metra
- městské železnice s návazností na regionální tratě
- tramvají (vč. případných vlakotramvají)
- trolejbusů
- autobusů

Protože všechny tyto systémy musí tvořit synergický celek a vzájemně se doplňovat.

A z logiky věci za sebe řeknu, že pokud nutně potřebuje městskou železnici a separované regionální tratě, které prostě musíme začít připravovat, a tyto tratě by logicky měly vést do centrálního přestupního uzlu (aby byly zajištěny přestupy z okolních měst do různých směrů), je tím, co by mělo zajistit kvalitní tangenciální vazby v rámci širšího centra právě metro.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Petr.Kubik, Michael.xChaos.Polak

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3401
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2362 poděkování
Dostal poděkování: 5656 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak dostat metro do opomentých pražských čtvrtí a na letiště (+ kudy dál s Déčkem)

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 28 bře 2019, 18:06

Jenom bych podotokl, že za žádné obchodní centrum na nám. Republiky nekopu :-) Developeři, investoři apod. přicházejí a odcházejí, město a jeho podpovrchová doprava zůstává. Do Břevnova, kde žiju, metro žádná varianta trasování stejně nedostane (nebo ne nijak brzo).

Nějaké komplexní analýzy ohledné Dčka vznikaly (hlavně kolik lidí mu dá přednost v různých variantách trasování za nám. Míru). Myslím, že jediná trasa metra, která by se hlubšímu centru úplně vyhla, by značně prodloužila dojezdové časy z oblasti, které má trasa D pomoci (už teď nejsou stanice v nejhustěji osídlených částech sídlišť, ale budou vyžadovat popojíždění busem...)
604 282398 | Jabber: [email protected] | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@[email protected] | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Rychlá odpověď

   
Odpovědět

Zpět na „Praha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Agent DZ a 1 host