Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Toto fórum slouží k orientačním průzkumům mezi členy.

Moderátor: Odbor - administrativni

Pravidla fóra
Toto fórum slouží k anketám, kdy je potřeba orientačně zjistit převažující názory na nějakou oblast mezi členstvem (např. pokud přijde dotaz zvenku). Hlasovat zde mohou pouze členové.
Pro členské iniciativy v rámci celostátního fóra slouží Členské podněty.

Jak pokračovat dále ve věci "Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů"

Anketa končí za 09 črc 2018, 08:29

a) Zapracovat další připomínky a upravit pouze smluvní otázku věci - původní tým
31
31%
b) Zapracovat další připomínky a upravit pouze smluvní otázku věci - nový tým
7
7%
c) Vypsat nové výběrové řízení na dodávku SW
16
16%
d) "Dokončit" kompletní vývoj inhouse tak, jak zaznívalo v argumentaci proti původnímu záměru
45
45%
 
Celkem hlasujících: 99 - Celkem hlasů: 99

Uživatelský avatar
Honza.Hora
Místní předsednictvo
Příspěvky: 535
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 714 poděkování
Dostal poděkování: 930 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Honza.Hora » 04 črc 2018, 11:33

Vzhledem k tomu, co konkrétně padlo jako hlavní argumenty proti původnímu postupu, tak mě osobně nedávají první dvě možnosti smysl. Vedly by téměř určitě k dalším sporům a dost možná i mimořádnému přezkumu (a byli bychom za pár týdnů znovu v tomhle bodě).

U dalších dvou možností IMHO není "něco mezi". Buď uděláme výběrko nebo ne. I kdybychom si část věcí zajistili sami vlastním vývojem a část výběrkem, tak to pořád spadá pod možnost c), protože výběrko má mnohem přísnější pravidla a tudíž bude v tom procesu dominantním prvkem.

Osobně zastávám názor "všechno nebo nic", tj. buď výběrko na celou specifikaci (s tím že můžeme výběrek mít více, pokud bude dávat smysl zadání rozsekat na moduly), nebo všechno vlastními silami. Hlavním důvodem jsou komplikace způsobené omezenými kapacitami, které povedou k problémům s koordinací dvou projektů. Něco takového vyžaduje zkušené projekťáky a klade to větší nároky na vývojový tým - a náš interní tým je už teď přetížený, nestojí nám za to prošlápavat další slepou cestičku.

Dává mi i smysl, aby přípravný tým byl složen ze zástupce FO jako zadavatele a business vlastníka (specka je skoro hotová, takže jde spíš o vyjasnění detailů), TO jako garanta technického provedení (jeho absence byla jednou z nejvíce kritizovaných věcí na původním procesu), KK jako garanta souladu s interními předpisy (abychom zvedli pravděpodobnost, že finální rozhodnutí nebude nikdo napadat) a AO jako koordinátora procesu přípravy (AO jsou naši "úředníci", takže mi dává smysl, aby celý proces "zúřadovali").

Taktéž by mi dávalo smysl, aby se toho dobrovolně ujali ti, kdož měli největší výhrady k předchozímu řešení (a nebo navrhli na své místo někoho, kdo sdílí jejich názor a odvedl by stejnou nebo lepší práci). Výjimkou je FO, odtamtud žádná kritika nezazněla, takže vyjasnění a doladění požadavků do specky by asi bylo nadále Mírovi. Zároveň by to měli být lidé, kteří mají potřebnou odbornost nebo zastávají odpovídající stranickou funkci - díkybohu to máme snadné, v předchozí diskusi se většina zúčastněných jasně přihlásila k tomu, co mají za profesní zkušenosti (a stejně tak jsou známy funkce jednotlivých diskutujících, mají-li jaké). Z toho mě osobně vypadlo následující složení:

FO: Míra Beránek
TO: Martin Rejman
KK: Rosťa Řeha (vzhledem k jeho zkušenostem s projektovým řízením a vzhledem k tomu, že byl jedním z hlavních kritiků nedostatků předchozího řešení)
AO: Martin Kučera (i přes Martinův usilovný odpor k převzetí odpovědnosti vyplývající z téhle role je na to ideální, protože je zároveň hlavním a nejhlasitějším odpůrcem původního řešení a zároveň šéfem AO, což z něj dělá ideálního kandidáta)

K tomu samozřejmě dobrovolníci, kteří budou chtít s některým aspektem projektu pomoci (ať už půjde o řešení skrz výběrko nebo vývoj vlastními silami). Já se samozřejmě hlásím, jak už jsem slíbil - nemám problém s tím, že nakonec nebylo po mém, mým cílem je úspěšný projekt, který naplní očekávání.

Myslím že ideální je to i z idelogického důvodu - není naší povinností se osobně zapojit, aby něco dopadlo dobře, ale všichni jsme u Pirátů právě proto, že tuhle proaktivitu máme v sobě. Myslím že by bylo žádoucí, aby předkladatel a obhájci mimořádného přezkumu nyní o své vlastní vůli sestavili tým (buď se do něj sami přihlásili nebo navrhli vhodné kandidáty, kterým důvěřují, že odvedou dobrou práci), připravili a představili lepší řešení , protože to by byl pravý pirátský přístup.

Není těžké něco zbořit, těžké je nabídnout kvalitní alternativu. Tohle cpeme do programů na celostátní i komunální úrovni a bude to i v programu celoevropském. Takže by to tak mělo fungovat i interně.

Klidně se mnou nesouhlaste, ale takhle to prostě vidím.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Honza.Hora za příspěvky (celkem 7):
Adam.Jaros, Milus.Kotisova, Josef.Spak, Vit.Jurasek, Jaromir.Beranek, Lukym, Robert.Magni
PMS Praha 4
[email protected]
Keep calm and practise Iaido

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 2797
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 449 poděkování
Dostal poděkování: 2494 poděkování

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Ondra.kl » 04 črc 2018, 11:51

Osobně mi pro odmítnutí celé původní akce stačil záměr dát 8 mega firmě, která je schopna za svoje závazky ručit jen v nižších stovkách tisíc.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvky (celkem 2):
Yossi, Marek.Necada

Uživatelský avatar
Martin.Rejman
Vedoucí technického odboru
Příspěvky: 195
Registrován: 29 říj 2013, 15:08
Profese: živnostník IT, fyzik
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Dal poděkování: 136 poděkování
Dostal poděkování: 387 poděkování

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Martin.Rejman » 04 črc 2018, 11:53

Ivo.Vasicek píše:
04 črc 2018, 10:52
Myslím si, že není vhodné vše směrovat na nějaké jedno "správné" řešení. Z hlediska efektivity, bezpečnosti a kvality doporučuji řešit problém stavebnicově-modulárně (ostatně tak jsme v DPMB vyřešili minimálně 300x levněji EOS(šalinkárty) než v Praze, kdy jsme nakoupili od 4 různých dodavatelů komponenty SW modulů a ty propojili přes API).
U nás ve straně nyní jede účetní firma na Flexibe, které má jednoznačně definované API (podobné kompatibilní mají i jiné SW), na základě toho lze ověřit dostupnost různých řešení workflow a rozpočtů na trhu (to jsme vůbec nikdy nepoptávali - dřív na to nebyly prachy, teď se místo toho vybírala účetní firma co umí programovat). Lze se rozhodnout co si můžeme vyvinout sami a co lze už hotové (nebo polotovar k úpravě nakoupit. Při takovém řešení je celkem snadné doplňovat či vyměňovat jednotlivé moduly bez zásahu do modulů jiných. Předpokládám moduly:
1.archiv s prezentací (vyhledávání)
2.rozpočty a modelování rozpočt
3.workflow schvalování záměrů a rozpočtů
4.workflow likvidace faktur (proplácení)
5. správa darů
6.mobilní přístup k aplikacím....
Tedy bychom měli začít ujasněním si co chceme a co od toho očekáváme a ověřením existujících možností řešení - těch je několik a mnoho jich může vést k požadovanému výsledku.
Pozn.: rád bych proto v anketě hlasoval b, c, d, obávám se, že se to kvůli nemožnosti více hlasů zvrhne na dva extrémy
Děkuji Ivovi za vynikající příspěvek, rovněž se domnívám, že toto je směr, kterým bychom se měli ubírat jak my, tak i ideálně státní správa/samospráva - modularizace, poskytování API.

Z mého pohledu je dělení potřeb do modulů (vzhledem k možnostem implementace následující) :
1. (souhlasím) archiv s prezentací a vyhledáváním, případně i s pokročilou analytikou nad účetními záznamy (různé agregace dle různých hledisek - projekty, osoby, ... )
2. (souhlas, reformulace) tvorba rozpočtů a jejich modelování - je velice komplexní, je možné, že řešení "tabulkou v Excelu" bude dostatečně pružné
3. (souhlas, něco navíc) workflow schvalování záměrů, rozpočtů ... k tomu ještě schvalování žádostí o proplacení a příchozích darů (vč. čtení dat z banky)
4. (souhlas, reformulace) proplácení faktur, proplácení odměn pracujícím - vč. exportů do banky k přímému proplacení
5. (přesunuto do 3) - správa darů ... tj. příjem darů peněžitých i nepeněžitých, jejich schvalování (evidence obojího je třeba pro report pro dohledový úřad UDHPSH (https://zpravy.udhpsh.cz/zprava/ps2017/pirati)
6. mobilní přístup - výše uvedené moduly by měly mít API, takže mobilní aplikaci je možno vytvořit různými způsoby nad veřejnými daty (propagace OpenData konceptu)

Myslím, že je potřeba vyjasnit:
1. jaké podklady má dodávat účetní firma (ta zajišťuje a ručí za účetnictví),
2. které výstupy požadujeme generovat a udržovat v souladu se zákonem nad rámec toho, co má dodávat účetní firma.

Do aplikace https://piroplaceni.kouzelnakrabicka.cz/ nyní importuji naše data z Wiki a dalších zdrojů tak, abychom mohli proplácet co nejdříve v novém systému (tj. nahradit cyklus Wiki-Redmine-Wiki). Konsolidovaná data tohoto typu budeme potřebovat nezávisle na tom, jaké se vybere další řešení.

Pavel.Volk
Člen KS Královehradecký kraj
Příspěvky: 25
Registrován: 20 črc 2017, 21:47
Profese: OSVČ
Bydliště: Skály 1, Teplice nad Metují
Dal poděkování: 19 poděkování
Dostal poděkování: 15 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Pavel.Volk » 04 črc 2018, 12:43

Za mne, jsem pro nechat účtování na účetních a vývoj na programátorech, pokud budeme chtít oboje po účetních vyleze z toho pěkný paskvil.
Vybrat účetní firmu, nejlépe s návazností na daňového poradce, která bude pojištěna a bude umět převzít na sebe svoji část odpovědnosti, včetně drobností kdy jejich práce bude veřejná a oni byť ne ze svého popudu budou muset i něco opravit zpětně, tudíž vysvětlit důvod oprav.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Volk za příspěvek:
Petr.Vileta

Uživatelský avatar
Rostislav.Reha
Kontrolní komise
Příspěvky: 3557
Registrován: 15 říj 2013, 12:16
Profese: informatik
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 4280 poděkování
Dostal poděkování: 4376 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Rostislav.Reha » 04 črc 2018, 13:06

Za me striktne prakticky:

- existuje (uz ano) technicka specifikace toho, co mel ten novy system umet. Nerikam, ze je dokonala, ale delalo na ni dost lidi (a existuje vice variant, coz je potreba zkonsolidovat). Ten dokument je naprosto zasadni, je v nem procesne a funkcne receno, co vse strana (ne jen FO, pozor) potrebuje k fungovani.

- je potreba ted v radu malo tydnu vyrobit finalni verzi (urcit odpovednou osobu za to, zrejme vedouciho TO, navrhnout pripominkovaci team - idealne aspon jeden zastupce z kazdeho oboru), tuto verzi uzavrit a realizovat (resitele, harmonogram, urcit formu a umisteni dokumentace atd. vse pisemne v redmine). Hlidat deadliny.

- vedle toho paraelne zacit resit pripominky z provozu v zivem dokumentu, navrhovat zmeny, resit pripominky a smerovat k verzi 2.0, nebo k vypsani vyberoveho rizeni na ni, v zavislosti na spokojenosti s realizaci predchoziho.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Rostislav.Reha za příspěvky (celkem 2):
Frantisek.Navrkal, Honza.Hora
Neverim na mensi zlo. Je jen velke zlo a zlo, co zatim nemelo sanci vyrust.

Uživatelský avatar
Filip.Varecha
Člen KS Pardubický kraj
Příspěvky: 73
Registrován: 02 úno 2018, 20:10
Profese: dev lead & agile evangelist
Dal poděkování: 65 poděkování
Dostal poděkování: 84 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Filip.Varecha » 04 črc 2018, 16:54

Co to pojmout trochu agile way, sepsat si user stories a jet podle priority jednotlivých věcí. Abychom to nejdůležitější měli co nejdřív?

Plus by si to měl na starosti vzít jeden člověk (=product owner), který si požadavky bude řešit s tím zbytkem zainteresovaných osob. Tím se to značně zjednoduší pro ty, kdo primárně mohou pomoct s vývojem, ale nechtějí řešit až tak moc analýzu požadavků.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Filip.Varecha za příspěvky (celkem 2):
Rostislav.Reha, Frantisek.Navrkal

Uživatelský avatar
Filip.Varecha
Člen KS Pardubický kraj
Příspěvky: 73
Registrován: 02 úno 2018, 20:10
Profese: dev lead & agile evangelist
Dal poděkování: 65 poděkování
Dostal poděkování: 84 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Filip.Varecha » 04 črc 2018, 17:08

Je ovšem na místě nejdříve zvážit, jaké reálné lidské zdroje máme v TO a ve straně obecně k dispozici. Tím myslím opravdu zkušené programátory s nějakou historií. Pokud by se ukázalo, že jich je nedostatek, tak bych se přikláněl k tomu inhouse dokončit jen to nejzákladnější a na zbytek sehnat (agile) externí placený tým, který na to bude mít čas.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Místní předsednictvo
Příspěvky: 25946
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 20542 poděkování
Dostal poděkování: 18104 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Petr.Vileta » 04 črc 2018, 21:27

Sice bych chtěl zároveň zaškrtnout C a D, ale když Ivan myslí, že to nedává smysl, vyberu C. Do nového výběrka se totiž může přihlásit i někdo "z domu", že. ;)

Nesouhlasím s Rosťou, že by garantem měl být vedoucí TO a to ze dvou důvodů.
1) Vedoucí TO se asi bude hlásit do výběrka (pokud tak vyjde hlasování)
2) Jde o účetnictví, rozpočty atd. a s tím vedoucí TO nemá zas tak moc společného.
Garantem by měl být ten, kdo to bude nejvíc užívat/potřebovat, tedy vedoucí FO.

A nakonec dodám, že pokud o to někdo bude stát, jsem ochoten pomoci radami a zkušenostmi z dob, kdy jsem FO vedl já a pracoval i s Flexibee. Ono je někdy dobré dozvědět se i to, co bylo špatně. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvky (celkem 4):
Lukym, Honza.Hora, Robert.Magni, Vit.Jurasek
Poslední místopředseda místního sdružení Plzeň
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Republikový výbor
Příspěvky: 2742
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 7626 poděkování
Dostal poděkování: 4885 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Marek.Necada » 05 črc 2018, 10:57

Petr.Vileta píše:
04 črc 2018, 21:27
Garantem by měl být ten, kdo to bude nejvíc užívat/potřebovat, tedy vedoucí FO.
Obecně vzato ano, ale je potřeba míti na vědomí, že Míra podle svých slov FO (neklame-li mě paměť) nadále vésti nechce.
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Poslanec Parlamentu ČR
Příspěvky: 18411
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: poslanec, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 23147 poděkování
Dostal poděkování: 16482 poděkování

Re: Dodávka/vývoj software pro účetnictví Pirátů - Anketa - důležité

Příspěvek od Vojtech.Pikal » 05 črc 2018, 11:29

A navíc teda jde zřejmě primárně o vývoj software, což je věc TO.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvek:
Rostislav.Reha
člen RV, AO, ZO, FO a PO a předsedající CF;
místopředseda sněmovny a poslanec za Olomoucký kraj, člen AO OlK
Profil|fb|blog Tel: 776635258 Mumble status

Odpovědět

Zpět na „Členské ankety“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ales.Sura a 0 hostů