Jak vzdělávat - problémy českého školství

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Janek.Wagner
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 3076
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3689 poděkování
Dostal poděkování: 4036 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Janek.Wagner » 06 úno 2018, 19:53

klivan píše:Tento článek je celkem čerstvý a školství by na to mělo taky reagovat.
https://byznys.ihned.cz/c1-65958240-ces ... vzdelavani
Ve státní správě v r 2014 bylo 416 tis st. zaměstnanců, přibylo jich 2018 na 453 tis v r. 2018 tj nárůst nákladů o 47 mld Kč navíc na platy oproti r 2014. Sám Babiš přiznal, že je ve správě 18 tis "černých duší", tj. peníze se na ně berou a rozpouští se na odměny.
Článek zcela opomíjí robotizaci a automatizaci. Nedostatek pracovních sil bude mít jediný důsledek: modernizaci výroby.

Na druhou stranu v Německu jsou aktuálně stávky za zkrácení pracovního týdne z 35 na 28 hodin. U nás máme stále 40 hodin, což je pracovní doba zaváděná běžně v 60. letech!!!

Poměr žáků v odborném školství vs. ve všeobecně-vzdělávacích oborech je u nás přesně opačný, než ve zmíněném Německu 70:30. To taky o něčem svědčí, že?

A to, co je důležité 50 % nákladů na učňovské školství je v Německu podle statistik OECD ze soukromých zdrojů. U nás to je pouhých 10 %.

Takže jediné, co můžeme lobbistům z montoven a dalším podobným odpovědět: napřed zaplaťte, a pak se o změnách budeme bavit!

Ve školství černé duše nejsou: stále mají čeští učitele nejmenší mzdy v zemích OECD v relaci ke stejně vzdělaným ostatním zaměstnancům.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvky (celkem 2):
Marek.Necada, Ivan Sirko

Uživatelský avatar
klivan
Příznivec Pirátů – Ústecký kraj
Příspěvky: 927
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 413 poděkování
Dostal poděkování: 466 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od klivan » 08 úno 2018, 18:55

Lenka.Wagnerova" píše:..." Mě už ty boje s marností umlátily...Držím palce!"

Díky, budu rád, když se zase zapojíte. Finské školství se mi taky moc líbí, na druhou stranu oni však provádí reformu krok za krokem už více jak 40 let. My máme výhodu, že nemusíme opakovat jejich chyby a můžeme se od nich učit. Okopírovat reformu do puntíku od nich by asi neskončilo dobře. Skandinávci jsou jiní, nepodvádí se u nich tolik, nejsou tak prolhaní atd. Ale někde se začít musí. Začít asi od učitelů, tj . proškolit nové učitele, v nových způsobech, začít asi tlačit jazyky, včetně pohádek v angličtině v televizi, to by se snad dalo rychle zavést a nestálo by to zase tolik. Samozřejmě, co nejrychleji se přiblížit k platům 3-4 tis Euro, což by zabránilo personální devastaci a zhoubné feminizaci školství. :) :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi klivan za příspěvek:
Lenka.Wagnerova
Žít pro něco je důležitější, než jen pro vlastní život, jelikož pes chcíplý hlady u svých vrat, předpověděl státu pád. "Aby zlo zvítězilo, stačí, když slušní lidé nedělají nic."

Janek.Wagner
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 3076
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3689 poděkování
Dostal poděkování: 4036 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Janek.Wagner » 13 úno 2018, 22:58

Dnes jsem byl za spolek Pedagogická komora u ministra školství v demisi Roberta Plagy, původně naplánovaných 45 minut se nakonec natáhlo o půl hoďky. Po dlouhé době má ministr přehled a přistupuje k problematice věcně bez populismu. Jen aby vydržel a aby mu to vydrželo ;-)

Klíčové je zvýšení rozpočtu školství, překvapivě v tomto punktu panuje shoda napříč stranami. Ministr podpořil nebo vzal na vědomí řadu našich návrhů na odstranění kontroverzních novel školského zákona z období ministrů ČSSD, tedy inkluze, předškolního vzdělávání (https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/plaga- ... te/1585383) či reformy financování regionálního školství. Otevřeli jsme i otázku revize Rámcových vzdělávacích programů, která je v principu protireformní.

A jen poznámka k finskému školství: teprve po více než desetileté diskusi a přijetí konsensuální vize reformu realizovali. Naše reforma z roku 2004 byla bez odborného konsensu, bez podpory škol a učitelů, kteří ji zčásti nepřijali za svou, a především bez potřebného financování. A přesto některé prvky naší reformy z roku 2004 zavádělo Finsko až předloni ;-)

Pokus zastavení reformy za ministra Dobeše se sice nepovedl, ale školství se z jeho zásahů dodnes nevzpamatovalo. Ministryně Valachová na něj v řadě témat navázala a dotáhla je do legislativní podoby. Proto je nutný především legislativní restart.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvky (celkem 2):
Lenka.Wagnerova, Marek.Necada

Uživatelský avatar
Lenka.Wagnerova
Příznivec Pirátů – Vysočina
Příspěvky: 2438
Registrován: 09 pro 2011, 15:12
Bydliště: Praha - Vinoř
Dal poděkování: 4663 poděkování
Dostal poděkování: 4149 poděkování

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Lenka.Wagnerova » 14 úno 2018, 09:46

Janek.Wagner píše:....Proto je nutný především legislativní restart.
Tohle je třeba zdůraznit. Osobně mě leká deklarovaný postoj Pirátů např. k povinnému předškolnímu vzdělávání. Povinnost v případě, že to doporučí odborník..., to je cesta do pekel. To by totiž znamenalo nejspíš to (jak já to pochopila z různých vyjádření), že všechny děti v před-předškolním věku (mezi 4. a 5. rokem) by byly nějak vyšetřeny odborníkem. Na to není kapacita, i kdyby byla, znamená to další povinnost pro občany-rodiče. Ty, o které primárně jde, by stejně bylo třeba nahánět, případně sankcionalizovat.
V light variantě by mohl dávat podněty třeba dětský lékař při preventivní prohlídce (asi v 5 letech), ale tohle už funguje teď(tím myslím před zásahy paní Valachové), na to není potřeba žádná speciální legislativní úprava.
Pro děti s problémy stejně lépe fungují přípravné třídy. K tomu taky není potřeba žádná nová legislativa.

Podobné je to s inkluzí. Ten systém dobře fungoval už roky. Tím dobře myslím v relaci k úrovni financování. Celá ta Valachové opičárna byla přijata pod záminkou adekvátního financování, ale výsledkem je pravý opak. zavedené úpravy totiž sežerou tolik peněz, že už nezbývá ani na to, co dřív pokryto bylo. A hlavně přestávají o dětech rozhodovat ti, kteří je znají, ale víceméně úředníci podle tabulek. Odbornost, lidskost a individuální přístup byl nahrazen kvalifikovaným tříděním do škatulek.

Problém ředitelů. Omezení funkčního období, pravomoci školských rad, zřizovatele, to už jsou starší legislativní úpravy. Přiznávám, že jsem to zpočátku nepovažovala za nic špatného. Jsme ale svědky změny profilu typického ředitele směrem k slabému, populistickému tvoru, jehož nejdůležitějším úkolem je dobře vycházet se zřizovatelem, rozvíjet PR školy, zaujmout co největším počtem a atraktivitou různých školních a mimoškolních akcí, a samozřejmě sehnat co nejvíc peněz (sponzoři, VHČ).

To jsou jen 3 příklady, které jsou myslím dobře viditelné a pochopitelné, kdy je potřeba zrevidovat školskou legislativu, nejlépe zrušením nefunkčních nesmyslů. Rozhodně nepomůže vymýšlení dalších úprav a lepení k těm nesmyslům, aby nebyly tak hrozné...

Uživatelský avatar
klivan
Příznivec Pirátů – Ústecký kraj
Příspěvky: 927
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 413 poděkování
Dostal poděkování: 466 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od klivan » 15 úno 2018, 10:05

[quote="klivan"].........22) učí zakládat start- upy

Našel jsem zajimavý článek ad Start up. a Pirátská strana je něco jako "Start up" v politice :D .... tak si dovolím ho sem odložit. :D Třeba to někomu pomůže v podnikáni i v politice.

Proč krachují startupy? Tady je 20 hlavních důvodů
Zakládáte firmu? Možná čtete o příbězích svých souputníků, kterým se jejich plány vybudovat úspěšný byznys nepovedly. Jak je možné, že projekt, do kterého vkládali zpočátku tolik energie, nakonec nevyšel? Společnost CB Insight zanalyzovala více než sto už zaniklých startupů, aby zjistila, proč měly tak jepičí život. Zde je seznam dvou desítek hlavních důvodů, řazeno podle důležitosti. A hádejte co: Peníze na prvním místě nejsou.
20. Neschopnost změnit kurs – Změnit špatné rozhodnutí, utnout špatný produkt. Důvod krachu zmiňovaný v 7 procentech případů. Lpět na špatném nápadu může frustrovat zaměstnance a z firmy odsávat zdroje.
19. Vyhoření – Rovnováha mezi pracovním a osobním životem není něco,........
https://www.kurzy.cz/zpravy/446041-proc ... mail_19998
Žít pro něco je důležitější, než jen pro vlastní život, jelikož pes chcíplý hlady u svých vrat, předpověděl státu pád. "Aby zlo zvítězilo, stačí, když slušní lidé nedělají nic."

Uživatelský avatar
klivan
Příznivec Pirátů – Ústecký kraj
Příspěvky: 927
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 413 poděkování
Dostal poděkování: 466 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od klivan » 21 úno 2018, 11:30

Janek.Wagner píše:Dnes jsem byl za spolek Pedagogická komora u ministra školství v demisi Roberta Plagy, původně naplánovaných 45 minut se nakonec natáhlo o půl hoďky. Po dlouhé době má ministr přehled a přistupuje k problematice věcně bez populismu. Jen aby vydržel a aby mu to vydrželo ;-)

Klíčové je zvýšení rozpočtu školství, překvapivě v tomto punktu panuje shoda napříč stranami. Ministr podpořil nebo vzal na vědomí řadu našich návrhů na odstranění kontroverzních novel školského zákona z období ministrů ČSSD, tedy inkluze, předškolního vzdělávání (https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/plaga- ... te/1585383) či reformy financování regionálního školství. Otevřeli jsme i otázku revize Rámcových vzdělávacích programů, která je v principu protireformní.

A jen poznámka k finskému školství: teprve po více než desetileté diskusi a přijetí konsensuální vize reformu realizovali. Naše reforma z roku 2004 byla bez odborného konsensu, bez podpory škol a učitelů, kteří ji zčásti nepřijali za svou, a především bez potřebného financování. A přesto některé prvky naší reformy z roku 2004 zavádělo Finsko až předloni ;-)

Pokus zastavení reformy za ministra Dobeše se sice nepovedl, ale školství se z jeho zásahů dodnes nevzpamatovalo. Ministryně Valachová na něj v řadě témat navázala a dotáhla je do legislativní podoby. Proto je nutný především legislativní restart.
Hlavní problém českého školství je, že chybí koncepce...." Musí se přestat učit, co už dávno není aktuální, co prakticky neexistuje. To klasické biflování není potřeba. Naši faktickou paměť zastanou roboti a my jim v tom nebudeme moct konkurovat. Musí se začít vyučovat, jak se přizpůsobovat různým prostředím, hledat souvislosti a hlavně jak se spoléhat sami na sebe" Dánský spisovatel Peter Hoeg. Zatím se všechny politické strany shodly na navýšení platů, což je dobře, ale jinak se spíše řeší marginálie. Celkem to chápu, protože chybí společenská objednávka, většina rodičů nepovažuje školství za problém, 69% obyvatel je spokojeno se školstvím, tak jak funguje, přestože jeho úroveň klesá. ?! :D Takže politici si nehodlají pálit prsty, "nehas, co tě nepálí". Když se dnes začne reformovat, projeví se změny ve vzdělanosti až za 15 let, ale pak bude pozdě něco reformovat a po nás potopa, 15 let je pro politika je moc dlouhá doba, při životnosti ministra 1-2 roky, takže je to v podstatě nezajímá. Jednou nás to ale dožene. :mrgreen:

Zdroj: https://kultura.zpravy.idnes.cz/peter-h ... ntent=main
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/n ... eni-458020
Žít pro něco je důležitější, než jen pro vlastní život, jelikož pes chcíplý hlady u svých vrat, předpověděl státu pád. "Aby zlo zvítězilo, stačí, když slušní lidé nedělají nic."

Uživatelský avatar
klivan
Příznivec Pirátů – Ústecký kraj
Příspěvky: 927
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 413 poděkování
Dostal poděkování: 466 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od klivan » 25 úno 2018, 20:12

Janek.Wagner píše: Článek zcela opomíjí robotizaci a automatizaci. Nedostatek pracovních sil bude mít jediný důsledek: modernizaci výroby.
.....Poměr žáků v odborném školství vs. ve všeobecně-vzdělávacích oborech je u nás přesně opačný, než ve zmíněném Německu 70:30. To taky o něčem svědčí, že?
A to, co je důležité 50 % nákladů na učňovské školství je v Německu podle statistik OECD ze soukromých zdrojů. U nás to je pouhých 10 %.
Takže jediné, co můžeme lobbistům z montoven a dalším podobným odpovědět: napřed zaplaťte, a pak se o změnách budeme bavit
Současná vláda v demisi :!: :?: chystá spolu se zástupci průmyslu zavést "duální vzdělávání", zavést opět předměty "dílny a pozemky" (moje pozn.=návrat o 50 let zpět :D )
zdroj Události 25.2.2018
Našel jsem zajímavé vlákno: škoda , aby zapadlo....post440509.html?hilit=duální vzdělávání#p440509
Současný stav našeho školství
. Všeobecné vzdělávání:
1. Revoluční rozmetání všeho trvale platného namísto odstranění ideologických pout z doby totality. Důsledkem je předimenzování středního a vysokého školství, propad učňovského školství, množství neuplatnitelných graduovaných lidí a nedostatek středních a nižších kádrů.
2. Zavedení financování, které se hodí pro výrobní podniky, nikoli však pro oblast vzdělávání.
Důsledkem je levná výroba špatného zboží, které se obtížně a opětovně recykluje.
https://www.nuv.cz/pospolu/dualni-systemy-vzdelavani
https://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/Studi ... my_FIN.pdf
https://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/Studi ... ha_FIN.pdf
Tito uživatelé poděkovali autorovi klivan za příspěvek:
Pavel.Moravec
Žít pro něco je důležitější, než jen pro vlastní život, jelikož pes chcíplý hlady u svých vrat, předpověděl státu pád. "Aby zlo zvítězilo, stačí, když slušní lidé nedělají nic."

Jiri.Janecka
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 1615
Registrován: 13 dub 2012, 21:57
Profese: právník
Bydliště: Za Parkem 866, 252 29 Dobřichovice
Dal poděkování: 400 poděkování
Dostal poděkování: 2174 poděkování

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Jiri.Janecka » 26 úno 2018, 09:06

Já zavedení dílen a pozemků za nijak špatné nepovažuji. Nemyslím si, že by to nějak zásadně zvedlo zájem o učební obory, ale podle mého názoru není špatné, když se děti dozvědí, že zelenina a ovoce nevznikají v supermarketu a že i některé věci se dají vyrobit doma.

Konečně, když se robotizace povede (a já pevně doufám, že ano), tak co budou všichni ti nezaměstnaní lidé dělat? Jistě, mohou sedět celé dny na internetu. Ale kupodivu, jsou i jedinci, kteří mají fyzickou práci rádi. Koneckonců, ani ta tráva úplně sama nevyroste.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Janecka za příspěvek:
Lenka.Wagnerova

Uživatelský avatar
Lenka.Wagnerova
Příznivec Pirátů – Vysočina
Příspěvky: 2438
Registrován: 09 pro 2011, 15:12
Bydliště: Praha - Vinoř
Dal poděkování: 4663 poděkování
Dostal poděkování: 4149 poděkování

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Lenka.Wagnerova » 26 úno 2018, 10:21

Jiri.Janecka píše:Já zavedení dílen a pozemků za nijak špatné nepovažuji. Nemyslím si, že by to nějak zásadně zvedlo zájem o učební obory, ale podle mého názoru není špatné, když se děti dozvědí, že zelenina a ovoce nevznikají v supermarketu a že i některé věci se dají vyrobit doma.
Jen doplním, že nikdy to nebylo zrušeno.
„Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na 1. stupni na čtyři tematické okruhy Práce s drobným materiálem, Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů, které jsou pro školu povinné. Na 2. stupni je rozdělen na osm tematických okruhů Práce s technickými materiály, Design a konstruování, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií, Svět práce. Tematické okruhy na 2. stupni tvoří nabídku, z níž tematický okruh Svět práce je povinný, a z ostatních školy vybírají podle svých podmínek a pedagogických záměrů minimálně jeden další okruh.“ (RVP ZV)
Celý článek k tomu zde: https://www.pedagogicke.info/2018/02/ped ... ovani.html (na tomto serveru lze najít mnoho článků ke školství, které odrážejí skutečnou situaci, ne představy pseudoodborníků).

Je to jako s inkluzí, chtějí zavádět něco, co nikdo nezrušil, co funguje. Místo přidání peněz, což je hlavní příčinou toho, že to nefunguje úplně skvěle, tak vymýšlejí další paragrafy, příkazy, povinnosti...
Jiri.Janecka píše:Konečně, když se robotizace povede (a já pevně doufám, že ano), tak co budou všichni ti nezaměstnaní lidé dělat? Jistě, mohou sedět celé dny na internetu. Ale kupodivu, jsou i jedinci, kteří mají fyzickou práci rádi. Koneckonců, ani ta tráva úplně sama nevyroste.
Tohle tesat do kamene :!:

Uživatelský avatar
klivan
Příznivec Pirátů – Ústecký kraj
Příspěvky: 927
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 413 poděkování
Dostal poděkování: 466 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od klivan » 10 bře 2018, 20:34

Formují se zde dva extrémy – alternativní rodiče, co vědí a umějí všechno líp, takže děti vzdělávají doma a školu vlastně nepotřebují, a pak ti ostatní, co chtějí „slaďování práce a rodiny“ – rozuměj ať udělá naopak všechno škola. Já jim do toho budu sice brblat, ale hlavně ať nás nikdo neobtěžuje ani domácími úkoly. Co rodič (a též co učitel), to názor. Na výuku, na didaktiku, na penzum znalostí. Jen proto, že jsme všichni chodili do školy, a máme tedy pocit, že tomu rozumíme. :D

https://www.reflex.cz/clanek/veda/85621/ ... nosti.html
Žít pro něco je důležitější, než jen pro vlastní život, jelikož pes chcíplý hlady u svých vrat, předpověděl státu pád. "Aby zlo zvítězilo, stačí, když slušní lidé nedělají nic."

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host