Cena vzdělání

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Oldrich.Fischer
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 153
Registrován: 26 zář 2013, 21:14
Profese: Konstruktér
Dal poděkování: 323 poděkování
Dostal poděkování: 118 poděkování

Cena vzdělání

Příspěvek od Oldrich.Fischer » 22 úno 2014, 00:47

Cena vzdělání.
Na vyučení jednoho soustružníka potřebujeme mít velkou dílnu. V té se v zimě musí topit. Nejlacinější soustruh pro výuku, a ne, pro amatéra kutila, stojí okolo 200 000 Kč. Soustruh, který se předpokládá ve skutečné výrobě, odhaduji na 1 000 000 Kč. Na takovém soustruhu by měl mít žák také nějakou praxi. K tomu je potřeba připočítat náklady na zkažený materiál , škody při výuce jako: najetí nože do sklíčidla, nezvládnutí posuvů a otáček , vypálení motoru při mytí stroje atd. atd.
Pro absolvování právnické fakulty jsou potřeba pouze krayon , pár náhradních tuh např. HB a balík papírů A4 . Možná i jednu gumu na gumování. Školy netreba. Z toho co slyšíme v televizi usuzuji ,že řada právníků ve městě, kde absolvovali, by fakultu právní ani nenašli. Když se někdo odvolá ,že on studoval 6 let, přítomní nabydou dojmu , že dotyčný začal studovat jako absolvent pátého ročníku základní pomocné školy. Všechny ostatní školy mají nějaké náklady . Hudební : klavír stojí asi okolo 100 000 Kč , musí se ladit. Zemědělci: školní políčka , mikroskop. Chemie : žíraviny, strojaři:ceny měřících přístrojů se nedopočítáte.
Pro právní fakultu: již na gymnáziu : roční přípravný kurs pro studenty 2000Kč (v té době měsíční mzda nebo dvouletý kurz za 4000 Kč. Přitom o existenci těchto kursů nevěděl téměř nikdo. Roční kurz byly vyhozený prachy. Ani jsem se neptal za jak málo hodin výuky takový prachy.Takže již před zahájením přijímacích zkoušek byla v podstatě tajná a též sociální selekce. O regulérnosti přijímacích zkoušek by báje obyčených lidí vydaly možná na román. Jediný, koho znám, že mu vzali a hned obě děti na práva, byl spolužák ,který hned po škole šel na ministerstvo vnitra. Jestli neumřel, dělá tam dodnes. O úrovni kvality profesorů jaká je na strojárně , elektru nebo fyzice si na právech mohou nechat jenom zdát. Když se v televizi dozvím , že kauzu řešilo sedm ústavních soudců (ti ze všech nejlepší) , a čtyři řekli : to je bílá , a tři : to je černá tak zírám. Neřekli např. to je žlutá , zelená, modrá.
To budí dojem, že ti tři kauzu vůbec neviděli , nebo by měli hned vrátit diplom.
Myslím , že vyučovat lze jen z posledních skript. Zákony se inovují takovým tempem, že ty poslední vlastně nezná všechny nikdo. Jejich výklad je výhradně na tom kterém úředníku.
Nevidím důvod , proč by nemohl studovat každý , kdo se přihlásí. Proti všem ostatním oborům je finanční zatížení státu minimální. I proti soustružníkům. Ale to by jsme pak mohli mít třeba 50 000 exekutorů a pohádkový finanční vývar této kasty by zanikl.

Uživatelský avatar
Maria.Vasickova
Místní předsednictvo
Příspěvky: 2258
Registrován: 01 úno 2010, 21:56
Profese: terapeut energetické psychologie
Bydliště: Jižní Morava
Dal poděkování: 1693 poděkování
Dostal poděkování: 1547 poděkování

Re: Cena vzdělání

Příspěvek od Maria.Vasickova » 23 úno 2014, 00:01

Ono to bude tím, že rukama děláme a hlavou pracujeme. A práce šlechtí člověka. Práce na soustruhu je zručností a práce právníka je přehled zkušeností. Nelze říct, co je lepší nebo smysluplnější. Obojí prostě je.A obojí je v tuto chvíli žádoucí. Bez soustruhu asi těžko zavrtám vrut do sadrokartonu a bez právníka asi těžko zvládnu soudní proces. Oba potřebují informace a jsem ráda za to, že dnes jsou mnohem dostupnější,a pro mnohem více zájemců.
Předsednictvo MS Slovácko


Štěstí spočívá ve svobodě a svoboda v odvaze.

Periklés

Jan.Krupka
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 62
Registrován: 26 kvě 2014, 21:22
Profese: muž v domácnosti
Bydliště: Bechyňská 639, Praha 18, 19900
Dal poděkování: 71 poděkování
Dostal poděkování: 77 poděkování

Re: Cena vzdělání

Příspěvek od Jan.Krupka » 04 srp 2014, 22:42

Chtěl bych si jen vyjasnit jen některá důležitá slova, protože nadpis je dobrý, ale obsahově mi s ním příspěvek moc nesedí a z textů citím jisté "postmoderní" zmatení. Odpovězme prosím, zda vzdělání je statek, ekonomicky vzato. Statek zdarma neexistuje. Takže ho někdo musí materiálně zajišťovat. Pokud to není statek, pak nemá smysl se bavit o jeho ceně. Princip sporu dokazuje, že žádná sociální kategorie nemůže být a nebýt zároveň ve stejném ohledu, třetí možnost není. Odpověď je zřejmá. Vzdělání nepadá shůry, ale je třeba ho financovat. Jenže tenhle pojem-vzdělání je zrovna zatížen politickými, třídními nebo emočními postoji. Proto je tento pojem pojmem právním, protože stát usoudil, že je třeba ho zasadit do kodifikačního rámce a "postarat" se o to, aby nadekretoval jeho obsah. Nedělal to proto, že je to jakési základní právo, ale prostě jenom proto, aby si především zajistil dostatek gramotných "subjektů" (pojem člověk pozitivní právo nezná) pro plnění vlastních funkcí a z potřeby působit na "subjekty" ideologicky. Blaho "subjektů" bylo jen sekundárním záměrem. S lidmi bylo naloženo jako s prostředkem, nikoliv jako s cílem. Co má pak společného vzdělání se "vzdělaností"? Kupodivu toho mají společného jen velmi málo, či-li nic. Je bez dalšího zřejmé, že se svobodou a důstojností (libertas et dignitas), tedy s pojmy, které nazývaly středověcí právníci a filozofové jako "principii", tj. jako to, co jest první v myšlení, bytí a konání, nemá "vzdělání" pranic společného. Vzdělanost není totiž kategorií právní (formální) ani hmotné jsoucno, nýbrž hodnota, vznešená ctnost jako schopnost lidského rozumu a vůle, díky níž nabudeme svobodu, nikoliv že budeme článkem subordinačního vzatu v hierarchických strukturách (typicky "letí" AJ a IT ve jménu diktátem trhu práce). Rozdíl demonstruji na dvou příkladech: 1. Pradědeček mé ženy byl profesí stavebník, což bylo ve své době o něco méně než stavební inženýr, jenže k práci mu postačoval výuční list s několikero osvědčeními z vysoce náročných tzv. cechovních zkoušek. Ovládal slovem a písmem franštinu, němčinu a maďarštinu zhruba na doložitelné úrovni referenčního rámce EU C1-C2, ruštinu se doučil během ruského zajetí a pak jako mlékař na finské hranici, Balzaca nebo Tolstého četl v originále. 2. Můj pradědeček vystudoval tzv. učitelský ústav, v podstatě nefakultní škola, něco jako VOŠ. Kromě povinného klavíru a houslí ovládal perfektně dalších pět (!) hudebních nástrojů, ovládal mrtvé jazyky jimiž také hovořil s univerzitními profesory a kněžími, o jazycích živých a přehledu v sociálních vědách ani nemluvě. Ve svých profesích seshora uvedené znalosti neměli zapotřebí, jenže oba ctili rozum svého svobodného ducha , nikoliv modelové požadavky instituce, zákazníka nebo zaměstnavatele. Děkuji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Krupka za příspěvek:
Oldrich.Fischer
Jsem anarchista - ovšem ne proto, že pohrdám autoritou, ale proto, že ji potřebuji. Stejně tak nejsem nevěřící, ale muž, který vyžaduje něco, za co stojí uvěřit... Beru své povinnosti tak vážně, neboť v celkovém kontextu průměrnost odmítám.

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host