Training and Learning Architecture - Experience API - xAPI

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Janek.Wagner
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 3076
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3689 poděkování
Dostal poděkování: 4036 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Training and Learning Architecture - Experience API - xAPI

Příspěvek od Janek.Wagner » 18 zář 2014, 08:31

Poskytovatelé vzdělávacích aktivit a xAPI
https://spomocnik.rvp.cz/clanek/19129/
Vývoj ve světě vzdělávacích aplikací je již několik let ovlivňován skutečností, že se učení stále více odehrává v prostředí, kde není možné aktivity studujícího sledovat prostřednictvím tradičních systémů řízení výuky (VLE, LMS). Poprvé jsme tuto záležitost diskutovali v květnu 2011 v článku Nový pohled na osobní vzdělávací prostředí, který informoval o workshopu britské konference ALT-C nazvaném The VLE is dead. Od té doby se vývoj značně posunul.

Tradiční eLearning je založen na distribuci online kurzů, k nimž se studenti dostávají prostřednictvím LMS (u nás typicky Moodle). Je-li student přihlášen a pracuje-li s materiály kurzu, mohou být data touto činností generovaná zaznamenána a vyhodnocována (Vize daty řízeného školství). Vše, co dělá bez přihlášení do systému, není pod kontrolou. Úspěšnost vzdělávacího systému je ale všude na světě postavena na prokazování dosažení stanovených výukových cílů. V situaci, kdy je stále více výukových aktivit realizováno neformálně mimo LMS, chybějí data o průkazném dosažení cílů a nezbývá než se všemi riziky z toho vyplývajícími testovat (Skutečné možnosti využití daty řízeného školství). Jiné alternativní metody hodnocení postavené čistě na sociálních sítích nelze zatím považovat za spolehlivé (viz Hodnocení netestovatelného aneb kariérní řád pro každého).

Není proto divu, že snahou vývojářů je mít pod kontrolou co nejvíce výukových aktivit nezávisle na právě použité aplikaci. Má-li něco takového fungovat, je nutné zajistit přenositelnost dat mezi nimi. Něco trochu podobného ve skutečnosti existuje i u tradičního eLearningu např. v podobě standardu SCORM (Sharable Content Object Reference Model) umožňujícího přenášet data mezi různými LMS. To se ale týká hlavně obsahu kurzů, který není nutné znovu tvořit a může být s přechodem na nový systém opětovně použit.

SCORM byl vyvinut kolem roku 2000 americkou vládní iniciativou (projektem) ADL (Advanced Distributed Learning). Přes průběžné aktualizace dospěli představitelé ADL někdy v roce 2010 k závěru, že bude nutné v budoucnosti SCORM doplnit jiným řešením umožňujícím mnohem širší použití, a to včetně aktivit realizovaných v rámci her a sociálních sítí. Nazvali ho TLA (Training and Learning Architecture) a oslovili firmu Rustici Software, aby vytvořila potřebnou specifikaci. Tak v roce 2013 vzniklo aplikační rozhraní Tin Can API, které ADL nazývá Experience API a běžně je označováno zkratkou xAPI [1].
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
Filip.Krska

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host