Reporty z komisí RMČ a výborů ZMČ

Moderátoři: Zastupitele - krajsti, Zastupitele - komunalni

Uživatelský avatar
Vladimira.Sykorova
Člen KS Praha
Příspěvky: 45
Registrován: 04 úno 2018, 23:08
Profese: státní zaměstnanec, zastupitelka MČ P4
Bydliště: Zapomenutá 4, Praha 4, 14100
Dal poděkování: 223 poděkování
Dostal poděkování: 29 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Reporty z komisí RMČ a výborů ZMČ

Příspěvek od Vladimira.Sykorova » 31 črc 2019, 14:27

Report z návštěvy Úřadu práce Novodvorská

V rámci práce zastupitelky MČ Prahy 4 v sociální oblasti uspořádala Vladimíra Sýkorová společně s radním MČ Prahy 12 Lukášem Findeisem setkání s vedoucími pracovnicemi Úřadu práce Praha 4, Novodvorská, v čele s panem ředitelem Mgr. Janem Tvrdkem, abychom vzájemně pohovořili o aktuálních problémech občanů závislých na sociálních příspěvcích hmotné nouze či státní sociální podpory, i o problémech samotného úřadu ve vztahu ke svým klientům a žadatelům.

Někdy vznikne problém díky systémově složitému vyplácení sociálních dávek/příspěvku na bydlení, dávky hmotné nouze, příspěvku na péči atd./.

Optikou zaměstnanců úřadu práce je spatřován největší problém v komunikaci s některými velmi problémovými klienty. Nerozumí pokynům v žádostech, nedokládají potvrzení, která jsou k žádosti třeba doložit, nemají dobře žádost vyplněnu, protože je pro ně například velmi složité se v žádosti orientovat, takže to za klienta musí vyplnit zaměstnanec úřadu, a místo 15 minut tak věnuje klientovi i hodinu a více. Každá prodleva, kterou zaměstnanec věnuje takovémuto klientovi, má vliv na rostoucí stres ostatních klientů, ale i na nervovou kapacitu samotných zaměstnanců, pro které je velmi těžké časově vyhovět všem, musí pracovat přesčas včetně víkendů, aby vše potřebné stihli. Zaměstnanci úřadu se často setkávají i s agresivitou žadatelů, kteří musí třeba tři hodiny čekat na chodbě, než na ně přijde řada.

Každý den dojde alespoň k jednomu vážnějšímu kontaktu s klientem. Ředitel ÚP musí řešit v průměru kolem 2 až 3 konfliktů týdně. Jak ale pan ředitel poznamenal, počet stížností v poměru na počet obyvatel je malé. Toto je problém i s ohledem na to, že 90 % zaměstnanců úřadu tvoří ženy.

Ředitel ÚP také řešil, že je potřeba motivovat a chválit zaměstnance, což se před jeho nedávným nástupem nedělo. Rád by uspořádal setkání zaměstnanců Úřadu práce a zástupců městských částí ve Viničním domku.

Budova úřadu práce není ideální pro tento typ úřadu, nejsou zde prostory vhodné pro vybudování čekárny pro rodiče s dětmi. Stresové situaci nepomáhá ani nevhodné prostředí pro čekající maminky. Administrativní budova, ve které je úřad práce v nájmu, prostorově neumožňuje vybudování hracího koutku pro děti, či místnost pro více kočárků, takže se čeká tam, kde se dá, na chodbách a na schodech budovy.

Co pomůže je jednání na poslanecké půdě s MPSV o zjednodušení formulářů žádostí o dávky, které jsou pro seniory či klienty s nižším intelektem velmi složité, posílení řad zaměstnanců úřadu práce větší motivací, či lepším ohodnocením, nebo bonusy, neboť práce se sociálně potřebnými klienty je velmi psychicky náročná a vyžaduje nejen patřičné znalosti a vzdělání, ale i značnou dávku asertivity a trpělivosti.

Důležité je také zjednodušit či zúžit druhy dávek, někdy jsou totiž čerpány dvojmo, např. dávky hmotné nouze současně s dávkou příspěvku na bydlení. I přes skutečnost, že jsme na tom ekonomicky velmi dobře, je stále hodně nezaměstnaných. Z počtu 3800 evidovaných nezaměstnaných na úřadu práce jich 2800 „nechce pracovat“. Pro obyvatele, kteří se ocitají v tzv. kultuře chudoby, je bohužel již během několika málo let resocializace chování prakticky nemožná. Sociální práce je nesmírně závislá na celkovém nastavení společnosti. Bohužel i přesto, že se případová sociální práce objektivně zlepšuje, stále máme za posledních dvacet let skoro milion lidí v exekuci, obrovská sociální ghetta a tisíce nezletilých živořících v podmínkách 19 století.

O MOP (mimořádnou okamžitou pomoc) se v souvislosti s kaucí na bydlení zažádat dá, ale úřad práce vyžaduje nejprve vlastní subsidiaritu, pečlivě zkoumá, zda žadatel využil všechny finanční možnosti, které má /např. důsledné soudní vymáhání alimentů/. Žádat o sociální dávku by měly být až tou poslední možností, ne automaticky tou první. Na druhou stranu je potřeba primárně zrychlit veškerou možnou pomoc, neboť kdo rychle dává, dvakrát dává.

V roce 2020 plánuje úřad práce přechod na možnost objednání návštěvy přes internet.

Některé městské části mají na webu kalkulačky na výpočet dávek, na které mají žadatelé nárok. Výsledky těchto kalkulaček nemusí vždy korespondovat s výsledkem posouzení žádosti ÚP.

Hlavní požadavky ÚP, které by vedly ke zlepšení stávající neutěšené situace:

1. Zlepšit prestiž úředníka
• Práce je náročná (špatné pracovní prostředí, hodně práce, přesčasy, stres), špatně placená a potenciální zaměstnanci raději půjdou pracovat do neziskovek a nadací, kde mají lepší ohodnocení a lepší pracovní podmínky. Spousta zaměstnanců odchází ve zkušební době. Aktuální podstav je přibližně 25 lidí (dojde k tabulkovému snížení podstavu o 6 lidí).
2. Zlepšit právní a trestně právní ochranu úředníků
• Trestní oznámení jsou podávána na konkrétní úřednice a k soudu musí jako fyzické osoby, ne jako zaměstnankyně ÚP. Klient se tak také dostane k jejich osobním údajům.
3. Ujednocení dávek
• Dochází ke zneužívání hmotné nouze a klienti si z této dávky např. hradí dovolené. Když klient dostane hmotnou nouzi, tak by již neměl dostat příspěvek na bydlení. Někteří klienti takto získají dvojnásobek.
4. Zpřísnění podmínek pro získání dávek
5. Zjednodušení formulářů
• Tento problém je potřeba řešit s MPSV. Srozumitelné návody jsou na webu ÚP, potřebné informace je možné najít.
6. Obnovení povinnosti zaměstnavatelů hlásit volná pracovní místa
7. Dobrá komunikace s odbory sociálních věcí
• Například kvůli ověřování informací, jestli klienti všem říkají to samé. Problémem je i skutečnost, že doktoři často klientům napíší cokoliv, aby se jich zbavili a těžko se ověřuje co je pravda.

Perlička na závěr: Když klient není během nemocenské zastižen tam kde má být, tak dochází ke stížnostem klientů na Úřad práce.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vladimira.Sykorova za příspěvek:
Lukas.Findeis
Obrázek

Rychlá odpověď

   
Odpovědět

Zpět na „Zastupitelstvo - Praha 4“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Agent DZ a 2 hosti